Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Miejsce zabawy w edukacji dziecka
Spis treści
1 Wstęp 2
2 Czym jest zabawa? Próba interpretacji pojęcia. 3
3 Jakie rodzaje działalności małych dzieci możemy wyróżnić? 4
4 Jakie cechy posiada zabawa dziecka w wieku przedszkolnym? 8
5 Co sprzyja, a co przeszkadza zabawie? 10
6 Czy zabawa ma znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka? 12
7 Jaki wpływ na zabawę dziecka ma wychowawca i jaka jest w tym rola przedszkola? 14
8 Zakończenie 15
9 Bibliografia 16
10 Spis przypisów 17
Wstęp
Tematem mojej pracy jest „ Miejsce zabawy w edukacji dziecka”. Wybrałam właśnie to zagadnienie, gdyż uważam, że zabawa jest podstawowym elementem w życiu i edukacji każdego dziecka. To ona sprawia, ze dziecko jest radosne i chętne do współpracy. Zabawa jest nie tylko beztroskim spędzaniem czasu, ale również podstawą do edukacji dziecka przedszkolnego.
Na początku mojej pracy spróbuje zinterpretować pojecie „ zabawa”, opierając się również na definicjach różnych autorów, którzy także podjęli tę próbę. Następnie przejdę do klasyfikacji zabaw, gdzie przedstawię różne jej rodzaje, aby ukazać, że zabawa to nie tylko „klocki i lalki”, ale może mieć różne odzwierciedlenia. Przedstawię również cechy jakie ona posiada oraz zachowania sprzyjające zabawie dzieci i te, które powodują, że zostaje zakłócona. Zilustruję również jakie znaczenie dla rozwoju psychicznego ma zabawa, gdyż to właśnie ona jest niezbędnym czynnikiem do prawidłowego funkcjonowania dziecka.
Zanim przejdę do ostatniej części mojej pracy, postaram się jeszcze spojrzeć na zabawę „z drugiej strony” czyli nie tylko jak wpływa na dziecko, ale jaki wpływ na zabawę dziecka ma wychowawca oraz przedszkole, ponieważ nauczyciel oraz cała instytucja także ma ogromne znaczenie dla zabawy, po czym podsumuję całość przedstawionych wiadomości ujmując je w zakończeniu.
Czym jest zabawa? Próba interpretacji pojęcia.
Próba zinterpretowania pojęcia „Zabawa” wywodzi się z filozofii HOMO –
Ludens, która głosiła, że człowiek już od najdawniejszych czasów bawił się. Zabawa ta kształtowała wizerunek człowieka jako istoty rozumnej i twórczej. Kultura ludzka niezależnie od wieku wytwarza się w zabawie, a także jako zabawa.
D. Waloszek interpretuje zabawę jako „swobodną, spontaniczną reakcję na świat, płaszczyznę, na której powaga przeradza się w groteskę, dobro obraca się w zło, zło w dobro, przedstawieniem PRAWDY jako nieprawdy i odwrotnie, żonglowaniem nastrojów, gdzie piękno zamienia się w brzydotę, brzydota w piękno, jest działaniem z własnej woli dziecka podporządkowanym regule, konwencji, działaniem rzeczywistym, przekształconym w fikcję, istnieje między racją a uczuciem, świat obiektywny zawiera się w subiektywnej jego interpretacji. Jest ŻYCIEM człowieka, przygotowaniem do życia. Jest podstawową płaszczyzną doświadczania SIEBIE ...