Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Temat: „Moja droga do szkoły”
Cele:
_ uczeń poznaje zasady przejścia przez jezdnie,
_ rozumie znaczenie sygnalizacji świetlnej,
_ poznaje znaki drogowe dla pieszych i wie, gdzie są umiejscowione,
_ jest przekonany o konieczności noszenia świateł odblaskowych,
_ nazywa elementy ulicy,
_ potrafi zachować bezpieczeństwo na jezdni, poboczu, chodniku i przejściu dla
pieszych,
_ wie – czego nie wolno czynić na ulicy,
_ przyswaja wiersz o ruchu drogowym,
_ zna niebezpieczeństwa wynikające z nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego
Metody:
pogadanka, , ćwiczenia, pokaz, ekspresja ruchowa, naśladowcza,
zabawowa
Środki dydaktyczne:
plansze, krzyżówka, znaki drogowe, hasła, zagadki słowno – obrazkowe, wiersz
„Czerwone stój! Zielone idź!” – Piotra Łosowskiego,
Formy pracy:
zbiorowa, grupowa, indywidualna
I Cześć wstępna
1. Zapoznanie ogólne z zasadami obowiązującymi pieszego w ruchu
drogowym:
_ zasadami przechodzenia przez jezdnie
_ przechodzenie przez jezdnie z sygnalizacja świetlna,
_ poruszanie się po drodze
_ czego nie wolno na jezdni.
II Cześć główna
1. Wspólna zabawa w pieszych i pojazdy.
Nauczycielka przydziela uczniom szarfy i tłumaczy zasady zabawy. Daje sygnał do
zabawy i do zamiany ról przez dzieci.
Uczniowie z szarfami w rekach są pojazdami i poruszają się po jezdni, zaś
uczniowie z szarfami na plecach są pieszymi i przechodzą przez przejście dla
pieszych.
Na dany sygnał dzieci – auta poruszają się po drodze, na widok pieszych
zatrzymują się, by przepuścić ich na przejściu dla pieszych. Potem następuje zamiana
ról. Dzieci uczą się korzystania z przejścia dla pieszych, rozumieją, że kierowca
pojazdu winien zatrzymać się przed przejściem dla pieszych, by przepuścić pieszych.
2. Nauka części wiersza
Nauczycielka wygłasza dzieciom słowa wiersza i prosi o powtórzenie: Idą dzieci do
szkoły rano. Zanim przejdą przez ulice, to przystaną. Spojrzą w lewo, potem w prawo
rzucą okiem i na zebrę wchodzą śmiałym krokiem.
Uczniowie słuchają i powtarzają, zapamiętując, by zanim wejdą na przejście
dla pieszych jeszcze raz upewnili się, czy droga jest wolna.
3. Rozwiązanie krzyżówki obrazkowo - słownej z hasłem.
Nauczyciel prezentuje krzyżówkę i hasła do odgadnięcia. Po wypowiedzi uczniów
wpisuje odgadnięte wyrazy w puste pola.
Uczniowie przyglądają się odgadują poszczególne hasła i zgłaszają je nauczycielowi.
Czytają rozwiązanie krzyżówki., utrwalają w ten sposób poznawane hasła.
4. Przypomnienie I części wiersza i nauka II części.
Nauczycielka prosi o powtórzenie pierwszej części wiersza.
Wygłasza dzieciom słowa wiersza i prosi o powtórzenie: Gdy po chwili po
chodniku idą dzieci dalej, ruch na drodze nie przeraża dzieci wcale, bo gdy wita ich
światłami skrzyżowanie, to ten wierszyk uśmiechnięty mówią sobie.
Uczniowie powtarzają razem z ...