Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nowinka, 2009-02-05
Bardzo ciekawy program.Myślę, że niektóre zagadnienia będą podpowiedzią do mojej pracy.
Wstęp
Kontakt z przyrodą, poznawanie jej sekretów i tajemnic wzbogaca każdego człowieka. Nie jest więc żadnym odkryciem jak wielki, korzystny wpływ ma ona na dziecko. W obecnych czasach, jeżeli my dorośli nie zadbamy o właściwe wzorce dla naszych dzieci wobec przyrody, jeśli nie nauczymy jej kochać, szanować, a tym samym chronić, to grozi nam i następnym pokoleniom smutna, szara przyszłość.
Pomysł napisania tego programu zrodził się z mojej pasji kontaktu z przyrodą, obserwowania i odkrywania jej niesamowitych walorów. Poza tym uwielbiam organizowanie wypraw dla dzieci i przekazywanie im wiedzy na temat najbliższego środowiska przyrodniczego. To co najbliższe okazuje się łatwiejsze do zrozumienia i opanowania. Przyroda hojnie obdarowała Gdańsk i jego okolice. Możliwość pokazania jej dzieciom, rozmawiania o niej, uczenia obserwacji, wysnuwania wniosków to wielkie przeżycie i radość dla ucznia ( co nie raz miałam okazję sprawdzić).
Prezentowany program jest propozycją realizacji zagadnień edukacji przyrodniczej w ramach kształcenia zintegrowanego. W zależności od zagadnień tematycznych nauczyciel dobiera odpowiednie treści edukacji przyrodniczej oraz sposoby ich realizacji. Program ten ma stanowić uzupełnienie podstawowego programu w klasach I-III szkoły podstawowej.
Realizacja wymaga od nauczyciela otwarcia na wszelkie przejawy aktywności ucznia i umiejętności kierowania nią. Bardzo ważnym elementem tego programu są wycieczki, spacery, zajęcia terenowe oraz spotkania z ciekawymi ludźmi.
Sądzę, że cele zostaną osiągnięte jeżeli uczniowie sami zaczną zwracać uwagę na piękno przyrody, wartości jakie niesie przebywanie w środowisku przyrodniczym. Będą chcieli podzielić się swoimi wiadomościami z innymi i kiedyś zaproszą rodziców oraz przyjaciół na wspólne wyprawy.
CELE EDUKACYJNE
1.Poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego.
2.Uwrażliwianie na piękno przyrody.
3.Poznanie najciekawszych okazów przyrodniczych w Gdańsku i okolicach.
4.Kształowanie szacunku wobec przyrody - postawa proekologiczna.
5.Budzenie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym.
6.Rozwijanie umiejętności obserwowania roślin, zwierząt, zjawisk przyrodniczych.
7.Wdrażanie do aktywnego wypoczynku.
TREŚCI EDUKACYJNE
1.Mieszkamy nad Morzem Bałtyckim.
2.Zmiany w przyrodzie w zależności od pór roku.
3.Woda -życie w wodzie.
4.Umiejętne korzystanie z dobrodziejstw cywilizacji.
OSIĄGNIĘCIA
1.Poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego
-uczeń zna cechy charakterystyczne ukształtowania terenu naszego regionu,
-posiada wiedzę o różnorodności fauny i flory,
-aktywnie uczestniczy w poznawaniu przyrody.
2.Przyjęcie postawy badacza i obserwatora
-potrafi stawiać pytania i formułować problemy,
-rozumie mechanizm zjawisk przyrodniczych i zależności w nich występujących,
-samodzielnie dobiera źródła informacji,
-potrafi łączyć treści wcześniej przyswojone z nowymi.
3.Poszanowanie przyrody
-dostrzega piękno otaczającej przyrody,
-wie, jakie zagrożenia niesie współczesna cywilizacja,
-przyjmuje postawę proekologiczną,
-potrafi zdiagnozować przyczyny problemów środowiska przyrodniczego.
4.Uczestnictwo w aktywnym wypoczynku
-chętnie ...