Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WYŻSZA SZKOŁA LINGWISTYCZNA W CZĘSTOCHOWIE
STUDIA PODYPLOMOWE NAUCZANIE JĘZYKA ANGIELSKIEGO DZIECI W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM
Numer ewidencyjny 353/p
Małgorzata Takeuchi
WPŁYW ŚRODOWISKA RODZINNEGO NA PROCES
UCZENIA SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
Praca dyplomowa napisana
w Zakładzie Edukacji Językowej Dziecka
pod kierunkiem mgr Doroty Sikory-Banasik
CZĘSTOCHOWA 2008
SPIS TREŚCI
WSTĘP…………………………………………………………… 3
1. PROBLEMATYKA W ŚWIETLE LITERATURY
1.1.Wyjaśnienia terminologiczne w oparciu o literaturę psychologiczno-pedagogiczną…………………………………………………………… 4
1.2.Rozwój człowieka i rola rodziny w jego wspomaganiu…………… 8
1.3.Dotychczasowe badania…………………………………………… 14
2. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
2.1.Przedmiot i cele badań……………………………………………. 15
2.2.Metody, techniki i narzędzia badawcze…………………………… 16
2.3.Charakterystyka badanej grupy, przebieg i miejsce badań……….. 17
3. WYNIKI BADAŃ I WNIOSKI
3.1.Wyniki i wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród dzieci………. 19
3.2.Wyniki i wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród rodziców…… 20
3.3.Wyniki i wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli…. 22
PODSUMOWANIE………………………………………….……….. 24
BIBLIOGRAFIA……………………………………………………… 26
ZAŁĄCZNIKI………………………………………………………… 28
1. Aneks 1 „Zakres tematyki spotkań w ramach pedagogizacji rodziców dla nauczycieli języków obcych we wczesnym wieku szkolnym”
2. Aneks 2 „Dyrektywy skierowane od nauczycieli do rodziców pragnących pomóc swoim dzieciom w nauce języków obcych”
3. Ankieta dla uczniów
4. Ankieta dla rodziców
5. Ankieta dla nauczycieli
6. Zestawienie wyników ankiety dla uczniów
7. Zestawienie wyników ankiety dla rodziców
8. Zestawienie wyników ankiety dla nauczycieli
OŚWIADCZENIE
WSTĘP
Rodzina od zarania dziejów była kolebką dla wychowania kolejnych pokoleń. Nie wymyślono jak dotąd modelu społeczeństwa, który nie byłby oparty o rodzinę. I choć zmienia się świat wokół nas, mamy coraz głębszą wiedzę o otaczającym środowisku i o nas samych, to jednak rodzina pozostaje pierwszym i podstawowym miejscem, gdzie rozwijamy się, uczymy, budujemy swój światopogląd. Tu zaczyna się wszystko.
Praca ta powstała w wyniku zainteresowania tematem wpływu, jaki może mieć rodzina na różne aspekty życia rozwijającego się dziecka, a w szczególności na procesy uczenia się.
Cokolwiek czynimy, czy będzie to praca, zabawa, czy nauka - wszystko to składa się w jedną całość jaką jest rozwój, któremu podlega dziecko, a z drugiej strony – wychowanie, które zapewniają rodzice i pedagodzy. Zdobywanie wiedzy i umiejętności, a w szczególności nauka języków obcych, jest tylko jednym z czynników wszechstronnego rozwoju człowieka. Dlatego pozwolę sobie tu przytoczyć słowa Jana Pawła II, które pomogą nam spojrzeć na opisywane zagadnienia w szerszym kontekście:
„..W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej ...