Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Koślacz
Data publikacji
2008-09-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
176

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program „Azbuka Plus”  jest rozszerzeniem o elementy kulturowe, realizowanego od 3 lat w ramach koła języka rosyjskiego programu języka autorskiego „Azbuka”. Program powstał nie tylko na skutek doświadczeń zdobytych  w ciągu trzech lat prowadzenia koła, ale również obserwacji i rozmów z uczniami. Wielu z nich wykazuje szczególne zainteresowanie nie tylko językiem rosyjskim, ale również kulturą , obyczajami i tradycjami narodu rosyjskiego. Oprócz zajęć edukacyjnych zaplanowane zostały wieczorki poświęcone prezentacji dorobku kulturowego narodu rosyjskiego tzn. recytacja poezji, czytanie prozy, słuchanie muzyki Piotra Czajkowskiego . Odbędą się również „Wieczorek przy herbatce z samowara” prezentujący rosyjską tradycję picia herbaty oraz warsztaty kulinarne. Rozszerzenie tematyki nauczania o ciekawostki realioznawcze, wiadomości geograficzne, kulturalne, przysłowia  i piosenki  będzie sprzyjać nie tylko doskonaleniu znajomości języka, ale również kształtowaniu pozytywnych wyobrażeń o rosyjskiej rzeczywistości.
 Pobierz (doc, 49,5 KB)

Komentarze

tania56, 2009-02-12

Zainteresowałam się tematem, ponieważ przez 2 lata prowadziłam koło, z tym, że w mojej szkole nie ma lekcji rosyjskiego. Podoba mi się ten program, mój był podobny. Ale za bardzo nie wiem z jakich podręczników można korzystać w moim przypadku.

Podgląd treści


Zespół Szkół w Staninie , 21-422 Stanin

PROGRAM AUTORSKI

„ΑЗБУКА ПЛЮС”

„AZBUKA PLUS”

Katarzyna Koślacz

Wstęp

W Szkole Podstawowej w Staninie nauczanie języka rosyjskiego ma wieloletnią tradycję.
Od 3 lat praca ta przebiega systematycznie podczas zajęć koła języka rosyjskiego , na którym realizuję swój program autorski „Azbuka”.
Mimo , że udział w zajęciach nie jest obowiązkowy , uczestniczy w nim 100% uczniów klas IV-VI. Praca z nimi polega przede wszystkim na nauczaniu języka rosyjskiego , gdyż jako główny cel zajęć przyjęłam rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów pozwalających na rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim.
Zamysł rozszerzenia działalności koła powstał nie tylko na skutek doświadczeń zdobytych w ciągu trzech lat prowadzenia koła , ale również obserwacji i rozmów z uczniami. Wielu z nich wykazuje szczególne zainteresowanie językiem rosyjskim i odczuwają oni brak informacji o życiu współczesnym , kulturą , obyczajach i tradycjach narodu rosyjskiego. Praca z tymi uczniami wymaga dodatkowych form pracy. Rozszerzenie tematyki nauczania o ciekawostki realioznawcze , wiadomości geograficzne , kulturalne , przysłowia i piosenki będzie sprzyjać nie tylko doskonaleniu znajomości języka , ale również kształtowaniu pozytywnych wyobrażeń o rosyjskiej rzeczywistości.

Formy pracy:

• dydaktyczna – zajęcia dydaktyczne , sesje naukowe , konkursy
• artystyczna – wieczorki , wystawy , seanse filmowe , spotkania z piosenką
• korespondencyjna – nawiązanie i podtrzymanie kontaktu z rówieśnikami mówiącymi językiem rosyjskim
• turystyczna – lingwistyczna wycieczka krajoznawcza – Litwa , Białoruś

Cele :
• Rozwijanie własnych zainteresowań
• Wykorzystywanie umiejętności porozumiewania się w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych w praktyce
• Kształcenie umiejętności pracy w zespole
• Rozwijanie twórczego myślenia
• Kształcenie postawy tolerancji wobec innych narodów i kultur
• Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł

Działania :

- nawiązanie współpracy i utrzymanie korespondencji z młodzieżą rosyjskojęzyczną

- systematyczne gromadzenie materiałów dotyczących różnych dziedzin wiedzy o Rosji

- przeprowadzenie konkursu wiedzy o Rosji

- zorganizowanie „sympozjum międzyklasowego” , podczas którego uczniowie zaprezentują opracowane przez siebie zagadnienia dotyczące Rosji

- zaznajomienie uczniów z literaturą rosyjską poprzez wspólne czytanie dzieł autorów rosyjskojęzycznych , przeznaczonych dla dzieci

- zorganizowanie audycji muzycznej poświęconej kompozytorowi Piotrowi Czajkowskiemu

- „Spotkanie przy samowarze” – rosyjska tradycja picia herbaty

- dla najbardziej uzdolnionych i aktywnie pracujących uczniów – wycieczka krajoznawcza – Litwa , Białoruś

Tematyka zajęć :

1. Symbole państwowe - flaga , godło , hymn , stolica.
2. Informacje geograficzne dotyczące Rosji.
3. Wirtualna podróż po Rosji
4. Moskwa – stolica państwa
5. Atrakcje turystyczne Sankt-Petersburga
6. Muzyka rosyjska
7. Literatura rosyjska
8. Święta rosyjskie.
9. Jak napisać list ?
10. Kulinaria
11. Język - wykonanie plansz i plakatów na temat ciekawostek językowych i rodzin języków- przygotowanie recytacji wiersza
12. Ciekawostki na temat Rosji czyli odpowiedzi na pytania z serii: "Czy wiesz, że..."

Przewidywane osiągnięcia:

Uczeń:

1. Rozwinie swoje zainteresowania
2. Pozna zwyczaje , kulturę najbliższych sąsiadów ...