Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
tania56, 2009-02-12
Zainteresowałam się tematem, ponieważ przez 2 lata prowadziłam koło, z tym, że w mojej szkole nie ma lekcji rosyjskiego. Podoba mi się ten program, mój był podobny. Ale za bardzo nie wiem z jakich podręczników można korzystać w moim przypadku.
Zespół Szkół w Staninie , 21-422 Stanin
PROGRAM AUTORSKI
„ΑЗБУКА ПЛЮС”
„AZBUKA PLUS”
Katarzyna Koślacz
Wstęp
W Szkole Podstawowej w Staninie nauczanie języka rosyjskiego ma wieloletnią tradycję.
Od 3 lat praca ta przebiega systematycznie podczas zajęć koła języka rosyjskiego , na którym realizuję swój program autorski „Azbuka”.
Mimo , że udział w zajęciach nie jest obowiązkowy , uczestniczy w nim 100% uczniów klas IV-VI. Praca z nimi polega przede wszystkim na nauczaniu języka rosyjskiego , gdyż jako główny cel zajęć przyjęłam rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów pozwalających na rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem rosyjskim.
Zamysł rozszerzenia działalności koła powstał nie tylko na skutek doświadczeń zdobytych w ciągu trzech lat prowadzenia koła , ale również obserwacji i rozmów z uczniami. Wielu z nich wykazuje szczególne zainteresowanie językiem rosyjskim i odczuwają oni brak informacji o życiu współczesnym , kulturą , obyczajach i tradycjach narodu rosyjskiego. Praca z tymi uczniami wymaga dodatkowych form pracy. Rozszerzenie tematyki nauczania o ciekawostki realioznawcze , wiadomości geograficzne , kulturalne , przysłowia i piosenki będzie sprzyjać nie tylko doskonaleniu znajomości języka , ale również kształtowaniu pozytywnych wyobrażeń o rosyjskiej rzeczywistości.
Formy pracy:
• dydaktyczna – zajęcia dydaktyczne , sesje naukowe , konkursy
• artystyczna – wieczorki , wystawy , seanse filmowe , spotkania z piosenką
• korespondencyjna – nawiązanie i podtrzymanie kontaktu z rówieśnikami mówiącymi językiem rosyjskim
• turystyczna – lingwistyczna wycieczka krajoznawcza – Litwa , Białoruś
Cele :
• Rozwijanie własnych zainteresowań
• Wykorzystywanie umiejętności porozumiewania się w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych w praktyce
• Kształcenie umiejętności pracy w zespole
• Rozwijanie twórczego myślenia
• Kształcenie postawy tolerancji wobec innych narodów i kultur
• Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
Działania :
- nawiązanie współpracy i utrzymanie korespondencji z młodzieżą rosyjskojęzyczną
- systematyczne gromadzenie materiałów dotyczących różnych dziedzin wiedzy o Rosji
- przeprowadzenie konkursu wiedzy o Rosji
- zorganizowanie „sympozjum międzyklasowego” , podczas którego uczniowie zaprezentują opracowane przez siebie zagadnienia dotyczące Rosji
- zaznajomienie uczniów z literaturą rosyjską poprzez wspólne czytanie dzieł autorów rosyjskojęzycznych , przeznaczonych dla dzieci
- zorganizowanie audycji muzycznej poświęconej kompozytorowi Piotrowi Czajkowskiemu
- „Spotkanie przy samowarze” – rosyjska tradycja picia herbaty
- dla najbardziej uzdolnionych i aktywnie pracujących uczniów – wycieczka krajoznawcza – Litwa , Białoruś
Tematyka zajęć :
1. Symbole państwowe - flaga , godło , hymn , stolica.
2. Informacje geograficzne dotyczące Rosji.
3. Wirtualna podróż po Rosji
4. Moskwa – stolica państwa
5. Atrakcje turystyczne Sankt-Petersburga
6. Muzyka rosyjska
7. Literatura rosyjska
8. Święta rosyjskie.
9. Jak napisać list ?
10. Kulinaria
11. Język - wykonanie plansz i plakatów na temat ciekawostek językowych i rodzin języków- przygotowanie recytacji wiersza
12. Ciekawostki na temat Rosji czyli odpowiedzi na pytania z serii: "Czy wiesz, że..."
Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń:
1. Rozwinie swoje zainteresowania
2. Pozna zwyczaje , kulturę najbliższych sąsiadów ...