Dodaj publikację
Autor
Jolanta Bańburska
Data publikacji
2008-09-02
Średnia ocena
5,00
Pobrań
480

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program pracy na zajęciach koła fizycznego w gimnazjum.
 Pobierz (doc, 133,0 KB)

Komentarze

Dana50, 2008-09-05, ocena:

Bardzo dokładnie opracowany program. dziękuję.

malta44, 2009-07-31

Zgadzam sie bardzo szczegołowy.Pozdrowienia dla autorki(chyba sie znamy)

Podgląd treści

„Wyobraźnia bez wiedzy może stworzyć rzeczy piękne   
Wiedza bez wyobraźni najwyżej doskonałe...”    
Albert Einstein (1879 - 1955)

PROGRAM

KOŁA FIZYCZNEGO

OPRACOWAŁA:

mgr Jolanta Bańburska

nauczyciel fizyki
Gimnazjum nr 1 im. Kazimierza Wielkiego
w Radoszycach 

SPIS TREŚCI
1. Cele ogólne i szczegółowe 3
2. Regulamin koła fizycznego 4
3. Zadania 5
4. Treści zajęć koła fizycznego 6
5. Literatura 10

CELE OGÓLNE:

➢ Rozbudzenie głębszych zainteresowań fizyką.
➢ Kształtowanie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk fizycznych.
➢ Kształtowanie umiejętności posługiwania się wiedzą fizyczną przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:
➢ opisuje obserwowane zjawiska fizyczne;
➢ posługuje się „językiem fizyki” i wiedzą fizyczną przy rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych;
➢ wykorzystuje zdobytą wiedzę z fizyki do wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych;
➢ zauważa nierozerwalne związki pomiędzy poszczególnymi działami fizyki;
➢ wykorzystuje różne źródła, aby zdobyć wiedzę na zadany temat i umiejętnie weryfikuje zdobyte wiadomości;
➢ pracuje w zespole; wywiązuje się z podjętych działań;
➢ jest świadomy, że prawa i modele fizyczne mają charakter przybliżony i dotyczą sytuacji wyidealizowanych;
➢ umiejętnie prezentuje wyniki własnej pracy;
➢ ściśle formułuje swoje myśli;
➢ sprawnie posługuje się sformułowaniami matematycznymi

Praca ucznia na zajęciach koła fizycznego:
➢ zaspokaja i wzmacnia jego zainteresowania,
➢ pogłębia jego wiedzę,
➢ pogłębia jego umiejętności i sprawności,
➢ wyrabia pracowitość i samodzielność,
➢ budzi zainteresowania naukowo – badawcze,
➢ wyzwala inicjatywę i aktywność.

Cele przedstawione przeze mnie powyżej pokrywają się z celami nauczania fizyki. Mogą one być realizowane w szerszym stopniu na kole fizycznym, ponieważ w takich zajęciach uczestniczy mniej liczebny zespół uczniowski.

REGULAMIN KOŁA FIZYCZNEGO

1. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, trwają jedną godzinę lekcyjną.
2. Uczeń uczęszcza na zajęcia koła regularnie.
3. Zajęcia rozpoczynają się we wrześniu i kończą w czerwcu.
4. Podczas pracy uczniowie powinni być skoncentrowani.
5. Każdy uczeń prowadzi notatki w specjalnym zeszycie.
6. W czasie zajęć należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa i regulaminu pracowni fizycznej.
7. Indywidualne doświadczenia uczeń może wykonywać dopiero po omówieniu i akceptacji opiekuna koła.
8. W czasie całorocznej pracy uczniowie pilnie śledzą najnowsze wynalazki z dziedziny fizyki podawane w wiadomościach, literaturze, czasopismach, telewizji, radiu, Internecie, encyklopediach multimedialnych i starają się w poprawnej i wzbudzającej ciekawość formie przekazać je kolegom.
9. Uczestnicy koła dbają o odpowiedni poziom swojej wiedzy i pomagają nauczycielowi fizyki przy prowadzeniu ćwiczeń na lekcji.
10. Po zakończeniu zajęć każdy porządkuje swoje stanowisko pracy, odkładając pomoce i przyrządy na miejsce do tego przeznaczone.

ZADANIA

W celu zrealizowania programu należy przygotować warsztat pracy, a mianowicie:
➢ zebrać zespół uczniów;
➢ określić termin spotkań, zadania uczestników koła;
➢ przygotować niezbędne materiały: przyrządy, wykorzystywane na ćwiczeniach laboratoryjnych ...