Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Jolanta Bańburska
nauczyciel fizyki
Gimnazjum nr 1
im. Kazimierza Wielkiego
w Radoszycach
PLAN WYNIKOWY Z FIZYKI I ASTRONOMII
„Plan wynikowy dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim
na podstawie programów nr DKW – 4014 – 93/99
oraz DKOS – 5002 – 35/07
dla klas I – III gimnazjum”.
Spis treści:
1. Wprowadzenie
2. Cele kształcenia
3. Treści kształcenia
4. Uwagi o realizacji programu
5. Realizacja treści nauczania i cele szczegółowe (osiągnięcia uczniów)
ad.1
Niniejszy program nauczania obejmuje cele edukacyjne i treści kształcenia,
jakie zawarte są w Podstawie Programowej .
uczeń powinien:
poznać formy energii i jej jednostki miary oraz jej przemiany,
poznać wielkości wiążące się z energią: pracę i moc oraz ich jednostki,
poznać wielkości i pojęcia związane z energią elektryczną i magnetyzmem,
poznać rodzaje oddziaływań i ich skutki oraz wielkości opisujące te zjawiska,
poznać wielkości opisujące drgania, fale i promieniowanie, w tym elektromagnetyczne,
nauczyć się operować językiem fizyki,
znać, rozumieć i zastosować podstawowe prawa fizyki,
umieć rozwiązywać proste zadania teoretyczne z zastosowaniem poznanych wzorów,
poznać przykłady wykorzystania wiedzy fizycznej w praktyce,
poznać zasady bezpiecznego posługiwania się wiedzą i pomocami dydaktycznymi,
poznać aspekty ekologiczne wiedzy fizycznej.
Treści nauczania ujęte w programie są zgodne z podstawą programową kształcenia
w zakresie nauczania fizyki i astronomii i są przeznaczone do realizacji
w całym cyklu kształcenia.
Treści są zgodne z aktualnym stanem wiedzy z fizyki, astronomii oraz innych nauk przyrodniczych.
Realizowane treści są skorelowane z aktualnie stosowanym przeze mnie podręcznikiem dla gimnazjum „Fizyka i astronomia dla gimnazjum” wydawnictwa Nowa Era, oraz „Fizyka i astronomia 1” wydawnictwa OPERON.
ad. 2 Cele kształcenia
1. Kształtowanie takiej postawy ucznia, aby jego praca prowadziła do poznawania praw
przyrody i dawała satysfakcję z możliwości jej praktycznego wykorzystania.
2. Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów, wnioskowania, analizowania
związków przyczynowo- skutkowych, stawiania hipotez i ich weryfikacji.
3. Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem fizyki.
4. Poznanie podstawowych praw opisujących przebieg zjawisk fizycznych i
astronomicznych.
5. Rozwijanie wyobraźni fizycznej.
6. Przekonywanie o znaczeniu znajomości praw, zasad i zjawisk fizycznych w technice,
życiu codziennym, ekologii.
7. Podkreślanie roli fizyki w procesie postępu cywilizacyjnego.
8. Wdrażanie do logicznego myślenia, analizowania i syntezy.
9. Pogłębianie rozumienia rzeczywistości.
10. Kształtowanie świadomości dodatnich i ujemnych skutków rozwoju fizyki i cywilizacji
technicznej.
11. Rozwijanie poczucia własnej wartości.
ad. 3 Treści kształcenia
Dział I. Energia
Energia jako fundament życia. Formy energii i jej przemiany. Zasada zachowania energii. Wykonywanie pracy kosztem energii. Sposób obliczania wartości pracy - jednostki pracy. Moc i jej jednostki. Energia elektryczna i ...