Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
malbzd, 2008-09-09, ocena:
Bardzo fajnie dzieciaki szybko łapią, lubią drastyczne sytuacje.Przeprowadzałam podobny projekt zakończony konkursem wiadomości i umiejętności z zakresu straży, policji i ratownictwa.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„ Przedszkolak ratownikiem”
Autor programu
Elżbieta Kowalska
JASTRZĘBIE ZDRÓJ 2008
Innowacja pedagogiczna: „Przedszkolak ratownikiem”
Wstęp
Wzmożona aktywność dziecka wieku przedszkolnego i naturalna dla niego ciekawość świata są częstą przyczyną urazów i wypadków. Jak wskazują statystyki dochodzi do nich bardzo często z powodu braku wyobraźni, zarówno dziecka jak i rodziców. Niestety niektóre urazy kończą się przykrymi dolegliwościami. Przygotowanie dziecka do przestrzegania zasad bezpieczeństwa jest rzeczą oczywistą i od dawna stosowaną w edukacji przedszkolnej. Jednak w promocji zdrowia brakuje ważnego elementu, jakim jest edukacja prewencji powypadkowej .Wiedza na ten temat pozwoli kształcić już od najmłodszych lat postawę odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo innych.
Niniejsza innowacja pomoże dziecku poradzić sobie w sytuacji poważnego wypadku, nauczy właściwego zachowania, sprowadzania pomocy odpowiednich służb w sytuacjach zagrożeniach życia oraz udzielania pomocy sobie lub innym przy drobnych urazach. Traktowanie dziecka jako niezdolnego do niesienia pomocy jest dalece niewłaściwe i ogranicza jego prawo do dbania o własne zdrowie i życie. Często to , małe dziecko właściwie edukowane staje się bohaterem powiadamiając na czas odpowiednie służby o sytuacjach zagrażających życiu jego i innych ludzi. Realizacja dotychczasowej problematyki w sposób niewystarczający uczyła dziecko zachowań w sytuacjach urazów lub wypadków. Dziecko wyposażone w wiedzę z zakresu pierwszej pomocy będzie świadome swoich możliwości i można wysunąć wniosek, że w życiu dorosłym nie pozostawi bez pomocy nikogo w potrzebie. Wyniki diagnozy były inspiracją do pogłębienia treści edukacyjnych oraz wprowadzenia ich do realizacji w formie działań innowacyjnych.
Charakterystyka innowacji
Innowacja ratownictwa medycznego dla dzieci w wieku przedszkolnym zakłada kształcenie w trzech zakresach:
• prawidłowego zachowania w czasie wypadku,
• właściwego opatrzenia rany,
• wyrobienia umiejętności sprowadzania pomocy osoby dorosłej lub
lekarza.
Realizacja treści polega na kształceniu właściwych postaw określonych w programie, opierając się o główne metody czynne. Podczas realizacji wykorzystywane będą środki dydaktyczne stwarzające optymalne, naturalne sytuacje.
Innowacja jest skierowana do dzieci 5 i 6 letnich, a jej realizacja przewidziana została na rok szkolny 2008/2010.
Cel ogólny:
• Poszerzenie oferty dydaktycznej odpowiadającej na zapotrzebowanie środowiska i wymogów w zakresie kształtowania zachowań w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu.
Cele etapowe:
• uświadomienie dzieciom zagrożeń na jakie mogą być narażone i poznanie sposobów radzenia sobie w razie ich wystąpienia,
• kształtowanie zachowań bezpiecznych w czasie zabaw,
• nabywanie umiejętności wzywania pomocy osoby dorosłej,
• nabycie umiejętności wzywania pogotowia ratunkowego lub straży pożarnej,
• przygotowywanie dzieci do wykonywania prostych czynności udzielania pierwszej pomocy,
• uświadomienie dzieciom konieczności niesienia pomocy w sytuacji urazu lub zagrożenia życia,
• uzmysłowienie związków przyczynowo - skutkowych wynikających z nieprzemyślanych zachowań.
Cele operacyjne ...