Dodaj publikację
Autor
Ewa Jakubowska
Data publikacji
2008-09-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
81

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Opis i analiza przypadku dotyczy 6-letniego chłopca ze znacznie opóźnionym rozwojem intelektualnym, którego problemem edukacyjnym były trudności i niepowodzenia w nauce.
 Pobierz (doc, 83,5 KB)

Podgląd treści

PROBLEM EDUKACYJNY:
TRUDNOŚCI I NIEPOWODZENIA W NAUCE DZIECKA
6- LETNIEGO

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU

1. 1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU
2.
Prowadząc obserwację dzieci sześcioletnich na zajęciach dydaktycznych i podczas zabaw, moją uwagę bardzo szybko zwrócił Mateusz, który sprawiał problemy dydaktyczno-wychowawcze. Problemy związane były z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzonymi kontaktami z rówieśnikami, trudnościami w koncentracji uwagi, brakiem reakcji na polecenia nauczyciela.
Trudności dydaktyczne chłopca obejmowały zaburzenia procesów pamięciowych, funkcji percepcyjno- motorycznych, rozwoju mowy Każde polecenie a dokładnie ostatnie wyrazy chłopiec kilka razy powtarzał - echolalia. Zadania wybiórcze dostosowane do jego możliwości wykonywał bardzo powoli i niestarannie. Często nie kończył rozpoczętego zadania, porzucał rozpoczętą zabawę i pracę. Rysunki chłopca były nieestetycznie wykonane, ubogie w szczegóły. Widać było nieprawidłowy chwyt oraz wyraźny nacisk kredki. Poprzez obserwację zauważyłam, że chłopiec:
• znacznie lepiej rozumiał mowę aniżeli jej używał,
• porozumiewał się głównie pojedynczymi słowami, rzadko formułował proste, wręcz prymitywne zdania,
• ujawniał nieprawidłową artykulację, jego mowa była bardzo niewyraźna, bełkotliwa,
• nazywał proste przedmioty i ich obrazy graficzne, ale często nie znał ich wartości użytkowej,
• posiadał bardzo ograniczoną sprawność manualną,
• kreślił jedynie niekształtne formy koliste,
• miał pogodne usposobienie,
• był nadmiernie ruchliwy - nadpobudliwy psychoruchowo,
• wykazywał brak dojrzałości emocjonalnej,

• nie był w stanie skoncentrować się na wykonywanych czynnościach,
• wydawał się nie słuchać tego, co się do niego mówi,
• osiągał wyniki znacznie poniżej swoich możliwości,
• nie rozumiał i nie przestrzegał elementarnych norm społecznego postępowania, podstaw współpracy w grupie oraz zachowań
Sytuacja poprawiała się w momencie pracy indywidualnej. Gdy Mateusz poczuł że nie jest kontrolowany i pilnowany choćby przez chwilę to potrafił moment wykorzystać na to by zająć się swoimi sprawami, odejść od zadania i skakać w sali lub zająć się czymś innym.
Podczas zabaw nie porządkował swojego stanowiska pracy. Na kilkakrotne polecenia nauczyciela reagował i odnosił zabawki na swoje miejsce.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

Oboje rodzice nie świadomi i jak twierdzą nie informowani przez lekarzy pierwszego kontaktu o prawidłowym rozwoju dziecka od urodzenia do momentu zrobienia specjalistycznych badań dziecku (psychologiczno- pedagogiczno- logopedycznych) proponowanych przez wychowawcę przedszkola.
PPP zaproponowała rodzicom badania neurologiczne i laryngologiczne, ale czas oczekiwania na nie był bardzo długi i rok pobytu dziecka w przedszkolu nie przyniósł oczekiwanego przez nas wyniku.
Matka dziecka ukończyła Szkołę Specjalną.
Nigdy nie pracowała. Podjęła pierwszą pracę w swoim życiu w firmie która szyje pokrowce samochodowe. Powodem podjęcia pracy było ubieganie się o rentę. ZUS nie miał podstawy jej naliczenia gdyż matka nigdy nie pracowała.
Wykształcenie zawodowe- kucharz.
Ojciec dziecka zatrudniony w Zakładzie Wyrobów Dekoracyjnych ...