Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Korrida – walczymy z bykami”
PROGRAM
DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
W ZAKRESIE ORTOGRAFII
dla klasy V
oprac. mgr Katarzyna Jasinowska
nauczyciel mianowany SP w Goszczynie
Goszczyna 2006
„Korrida – walczymy z bykami” –
PROGRAM
DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
W ZAKRESIE ORTOGRAFII
dla klasy V
Wstęp
Henryk Sienkiewicz mawiał: „Tylko to, co przyszło z trudem, czyta się łatwo”. Zdanie to odnosić można nie tylko do literatury, bowiem umiejętność poprawnego pod względem ortograficznym pisania nie należy do zręczności, które łatwo jest opanować. O tym, ile trudności przysparza ortografia współczesnym uczniom, wychowującym się w świecie kultury wizualnej, doskonale wiedzą nauczyciele wszystkich przedmiotów. Mimo to nie można przechodzić obojętnie wobec problemu, jakim są błędy ortograficzne. Ich eliminacja jest procesem długofalowym, który powinien obejmować wszystkie lata nauki szkolnej. Proces ten warto jest nasilić w odniesieniu do uczniów piątej klasy. Dzieci w tym czasie mają już wystarczająco rozwiniętą umiejętność rozumienia pojęć abstrakcyjnych. W wieku 10 – 11 lat uczniowie mogą już posługiwać się myśleniem indukcyjnym a nawet dedukcyjnym. Są przy tym na tyle twórczy, że potrafią właściwie interpretować obserwowane zjawiska. Następnie, w wieku 11 – 12 lat dzieci przechodzą do ostatniego stadium rozwoju poznawczego, zwanego stadium operacji formalnych. Na tym etapie uczniowie są już zdolni do dostrzegania różnych sposobów rozwiązywania problemów, do analizowania na podstawie hipotez i formułowania wniosków. Potrafią również łączyć informacje pochodzące z różnych źródeł. W związku z tym piątoklasiści są w stanie lepiej zrozumieć te zasady ortograficzne, które poznali już na pierwszym etapie edukacji oraz w klasie czwartej. Mogą przyswajać nowe reguły, uczyć się ich stosowania w praktyce i systematyzować posiadaną wiedzę. Na tym etapie rozwoju uczniów należy więc dążyć do maksymalnego wykorzystania ich możliwości percepcyjnych i bazować na nich w procesie doskonalenia kompetencji ortograficznych. Istnieją więc warunki do tego, by właśnie w piątej klasie nasilić oddziaływania edukacyjne mające na celu rozwijanie wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie ortografii, w czym pomocny może być program pt. „Korrida – walczymy z bykami”.
1. Charakterystyka programu
Program doskonalenia umiejętności uczniów w zakresie ortografii pt. „Korrida – walczymy z bykami” przeznaczony jest dla uczniów klasy piątej, którzy na pierwszym etapie edukacji oraz w klasie czwartej poznali podstawowe zasady ortograficzne oraz ich zastosowanie w praktyce.
Prezentowany program został opracowany na postawie uprzednio przeprowadzonych badań, dzięki którym zdiagnozowano poziom opanowania przez uczniów kompetencji w zakresie ortografii. Analiza wyników diagnozy dla klasy piątej pozwoliła ustalić, jakie treści nie zostały dostatecznie opanowane przez uczniów. Na podstawie sformułowanych wniosków można było określić poziom przyswojenia przez dzieci wiadomości i umiejętności w ...