Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Jasinowska
Data publikacji
2008-09-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Prezentowana koncepcja zawiera międzyprzedmiotową wizję kształtowania u uczniów szkół podstawowych pojęcia "patriotyzm" oraz poczucia przynależności do społeczeństwa w ujęciu ogólnoeuropejskim, narodowym i lokalnym. Dołączono do niej również wzór sprawozdania z realizacji przyjętych założeń.
 Pobierz (doc, 73,0 KB)

Podgląd treści


KONCEPCJA I WDRAŻANIE
WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO
I OBYWATELSKIEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GOSZCZYNIE

oprac. mgr Katarzyna Jasinowska

WPROWADZENIE

Słowo „patriotyzm” utworzone zostało od pochodzącego z greki rzeczownika „patriota”, w znaczeniu dosłownym oznaczającego rodaka.[1] Patriota to człowiek kochający swoją ojczyznę i naród, gotowy do poświęceń dla ich dobra. Patriotyzm jest z kolei rozumiany jako postawa społeczno – polityczna oraz forma ideologii, łącząca przywiązanie do własnej ojczyzny oraz poświęcenie dla własnego narodu z szacunkiem dla innych narodów oraz poszanowaniem ich suwerennych praw.
Jak podają słowniki języka polskiego, pojęcie patriotyzmu oznacza postawę charakteryzującą się rzetelną pracą na rzecz ojczyzny i narodu, przekładaniem tychże wartości ponad osobiste cele, gotowością do ich obrony, nawet za cenę życia. Jednocześnie dla określenia patriotyzmu stosuje się epitety takie jak „głęboki”, „szczery”, „prawdziwy”, „gorący”.[2]
Choć samo pojęcie patriotyzmu jest powszechnie znane, sposoby realizacji wychowania patriotycznego we współczesnych warunkach muszą być na nowo uaktualniane. Przeobrażenia sytuacji naszego kraju i jego pozycji międzynarodowej po integracji z Unią Europejską sprawiły, że niezbędne jest sformułowanie nowych standardów wymagań wobec uczniów, adekwatnych do aktualnych potrzeb. Polak – patriota u progu XXI wieku nie jest już zmuszony do walki o wolność czy suwerenność. Jednak mimo to zagadnienia związane z historią narodu nie mogą być mu obce. Poza nimi istotną rolę w koncepcji odgrywa tematyka dotycząca współczesnego państwa, struktur rządowych i samorządu terytorialnego. Istotne jest w niej rozwijanie szacunku dla języka i kultury ojczystej oraz przywiązania do lokalnej społeczności i małej ojczyzny dziecka.

1. OPIS KONCEPCJI
WYCHOWANIA PATRIOTYCZNEGO I OBYWATELSKIEGO

Koncepcja wychowania patriotycznego i obywatelskiego Szkoły Podstawowej w Goszczynie jest zgodna z wizją oraz misją szkoły określoną w programie szkoły oraz z programem wychowawczym realizowanym w placówce. Zgodnie z przyjętymi w tym dokumencie zapisami, absolwent Szkoły Podstawowej w Goszczynie „ma rozwinięte poczucie przynależności narodowej i miłości do ojczyzny”, jest otwarty na problemy społeczności bliskiego i dalszego otoczenia, przestrzega zasad samorządności, autonomiczności i demokratycznych form współżycia, „zna i szanuje tradycje swojego regionu”.[3] W związku z tym wśród zadań nauczyciela wymienia się między innymi kształtowanie postaw patriotycznych, budzenie i utrwalanie związku z „małą ojczyzną” i społecznością lokalną.
Koncepcja wychowania patriotycznego i obywatelskiego szkoły zakłada podejmowanie różnorodnych działań, mających na celu osiągnięcie przez wychowanków – absolwentów standardów edukacyjnych, wskazujących na zrealizowanie podstawowego celu, który można sformułować następująco:
Uczeń jest patriotą i obywatelem.
Wiadomości, umiejętności oraz pożądane zachowania społeczne, jakimi wykazywać się będzie wychowanek szkoły w myśl koncepcji, ujęta została w następujących standardach:

Standardy wymagań wobec ucznia (wskaźniki rozwojowe):
Uczeń:
• odczuwa ...