Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Jasinowska
Data publikacji
2008-09-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
215

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Prezentowana publikacja zawiera propozycje dotyczące pracy z uczniem słabym na przedmiotach humanistycznych. Ujęto w nim cele, metody i środki ich realizacji.
 Pobierz (doc, 54,0 KB)

Podgląd treści


SZKOLNY SYSTEM WSPIERANIA UCZNIA SŁABEGO
na przedmiotach humanistycznych

Cele ogólne:
• Rozpoznawanie uczniów słabych i ich specjalnych potrzeb edukacyjnych;
• Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez udzielanie uczniom słabym niezbędnej pomocy;

Cele szczegółowe:
- wspieranie uczniów słabych w rozwiązywaniu problemów związanych z przyswajaniem kompetencji humanistycznych, a zwłaszcza umiejętności czytania i pisania;
- dążenie do eliminacji problemów dzieci z rozumieniem i przekazywaniem informacji w formie werbalnej poprzez rozwijanie umiejętności rozumienia słów oraz używania ich w kontekście, eliminację błędów językowych, gramatycznych, rozwijanie zasobu słownictwa i uczenie wyrażania myśli;
- pomoc w nadrabianiu zaległości uczniów w zakresie elementarnych umiejętności i wiadomości na przedmiotach humanistycznych;
- tworzenie środowiska ułatwiającego pracę nad zadaniami oraz współpracę z innymi uczniami;
- dostosowanie procesu edukacyjnego do potrzeb ucznia;
- wczesne rozpoznawanie symptomów dysleksji i zwracanie uwagi na inne problemy uczniów;
- organizacja współpracy z rodzicami oraz innymi podmiotami wspierającymi ucznia słabego;

|CEL OGÓLNY |CELE SZCZEGÓŁOWE |METODY I ŚRODKI REALIZACJI |POTWIER-DZENIE |ODPOWIE- |TERMIN |
| | | | |DZIALNY | |
|Rozpoznawanie uczniów |-Wskazywanie uczniów, którzy |testy przeprowadzane przez poradnię psychologiczno – |opinie/ orzeczenia wydane |rodzice, poradnia; |I półrocze, klasy I – VI; |
|słabych |wykazują się specjalnymi |pedagogiczną; |przez poradnię; | |cały rok; |
| |potrzebami edukacyjnymi |obserwacja; |dzienniki lekcyjne; |nauczyciele przedmiotów |wrzesień/ październik; |
| | |ankieta dla rodziców uczniów rozpoczynających edukację; |analiza ankiety; |humanistycznych, |wrzesień/ październik, |
| | |diagnozy przedmiotowe na lekcjach j. polskiego, j. | |wychowawcy; |styczeń, czerwiec; |
| | |angielskiego i historii; |analiza diagnoz; |wychowawca klasy I; | |
| | | | |nauczyciele; | |
|Rozpoznawanie specjalnych|- Precyzowanie specjalnych |obserwacje; |dzienniki lekcyjne; |nauczyciele przedmiotów |cały rok; |
|potrzeb edukacyjnych |potrzeb uczniów w zakresie |diagnozy, sprawdziany i testy kompetencji humanistycznych; |analiza diagnoz, |humanistycznych, | |
| |przedmiotów humanistycznych |systematyczna kontrola zeszytów i prac uczniowskich; |sprawdzianów, testów; |wychowawcy; | |
| | |rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami; |zeszyty uczniów z | | |
| | | |naniesioną korektą błędów;| | |
| | | |zapisy w dzienniku lub w | | |
| | | |teczce wychowawcy; | | |
| |-Wczesne rozpoznawanie |zwracanie uwagi na niepokojące objawy u uczniów, tj. |zapisy w teczce |nauczyciele, wychowawcy; |cały rok; |
| |symptomów dysleksji i zwracanie|opóźnienie w nauce mówienia, problemy z wymową i składnią, |wychowawcy; | | |
| |uwagi na inne problemy uczniów |kłopoty z percepcją wzrokową i słuchową, w tym zwłaszcza na |wnioski do poradni; | | |
| | |odwracanie liter, problemy z rozpoznawaniem dźwięków i | | | |
| | |łączeniem ich w słowa; | | | |
| | |organizacja współpracy z poradnią psychologiczno – | | | |
| | |pedagogiczną; | |nauczyciele, wychowawcy, | |
| | |współpraca z rodzicami; |opinie i orzeczenia |poradnia; |według potrzeb; |
| | | |wydawane przez poradnię; |rodzice, wychowawcy; | |
| | | |zapisy w dziennikach; | |cały rok; |
|Wyrównywanie szans |-Dostosowanie tempa uczenia się|późniejsze rozpoczynanie realizacji obowiązku szkolnego |opinia poradni na wniosek |rodzice, poradnia, |według potrzeb; |
|edukacyjnych uczniów |do możliwości ucznia |przez ucznia; |rodziców; |dyrektor; | |
|poprzez udzielanie pomocy| |indywidualny tok nauczania; |wskazania poradni; | | |
|uczniom słabym | |dostosowanie czasu pracy do możliwości dziecka ...