Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
maja777, 2009-05-08, ocena:
Bardzo ciekawy zestaw ćwiczeń. Na pewno pomoże uczniom w rozumieniu wielu frazeologizmów. Zauważyłam, że moi uczniowie mają ztym problem.
Asia1602, 2011-11-04
Test bardzo dobry. Zamierzam z niego skorzystać. Dzięki za klucz odpowiedzi.
KONKURS O TYTUŁ ZNAWCY FRAZEOLOGIZMÓW
………………………………………. …………….
( imię i nazwisko ucznia) (klasa)
1. Wskaż pochodzenie podanych frazeologizmów.
B – Biblia M – mitologia H – historia L – literatura
strzała Amora –
bazyliszkowy wzrok –
manna z nieba –
stajnia Augiasza –
wysadzić kogoś z siodła –
przenieść się na łono Abrahama –
widzieć kogoś, coś oczyma duszy –
polowanie na czarownice –
2. Uzupełnij frazeologizmy nazwami zwierząt.
…………….trojański
…………….ogrodnika
Trzymać dwie ……………..za ogon
Mieć …………..w kieszeni
Francuski ………………..
Mieć ……………..w nosie
Podłożyć komuś ………………
Jedna ………………..nie czyni wiosny
Zachowywać się jak ………..w składzie porcelany
Zapuszczać ………………
Znać się na czymś jak ……………. na pieprzu
Mieć ………….. we łbie
3. Dziesiąta muza to:
A. teatr B. film C. malarstwo D. telewizja
4. Dokończ frazeologizmy – porównania.
Milczeć jak …………………
Chudy jak …………………
Głuchy jak ……………
Prosty jak …………….
Leżeć jak ……………
Czysty jak …………..
Tani jak ……………..
Płakać jak …………...
Walczyć jak …………
5. Wpisz odpowiednie liczebniki.
Być w ………………….niebie
Ni w ……….., ni w ……………
……………… woda po kisielu
Wtrącić swoje ………….grosze
6. Podane cechy połącz z odpowiednim frazeologizmem.
ślamazarny, niecierpliwy, zdolny, próżniak, złośliwy, tchórzliwy, mądry, hojny, spostrzegawczy, bezwzględny, łagodny, życzliwy
Słyszy jak trawa rośnie - …………………
Mieć ostry język - ………………………
Ma szeroki gest - ……………………….
Ma serce na dłoni - …………………….
Gołębie serce - ……………………
Chowa głowę w piasek - …………………..
Nie w ciemię bity - ………………….
Ciepłe kluski - ……………………
W gorącej wodzie kąpany - …………………..
Niebieski ptak - ………………………
Ma ciężką rękę - ……………………..
Szpakami karmiony ………………….
7. Uzupełnij frazeologizmy brakującymi wyrazami.
Wyjść na czymś jak ……………………….na mydle
Wpaść jak …………………. w kompot
Jak psu z ……………… wyciągnięty
Patrzeć jak cielę na ……………………… wrota
Obiecywać ………………… na wierzbie
Człowiek człowiekowi ………………….
Myśleć o …………………….. .migdałach
………………….orzech do zgryzienia
Pasuje jak kwiatek do ……………………..
Czuć się jak pączek w ……………..
8. Wyjaśnij znaczenie podanych frazeologizmów.
Drzeć z kimś koty - ……………………………………………………………….
Mieć mleko pod nosem - …………………………………………………………..
Wylewać krokodyle łzy - ………………………………………………………….
Niedźwiedzia przysługa - ………………………………………………………….
Nie zostawić na kimś suchej nitki - ………………………………………………..
Odpowiedzi:
1.
strzała Amora – M
bazyliszkowy wzrok – L
manna z nieba – B
stajnia Augiasza – M
wysadzić kogoś z siodła – H
przenieść się na łono Abrahama – B
widzieć kogoś, coś oczyma duszy – L
polowanie na czarownice – H
2.
Koń trojański
Pies ogrodnika
Trzymać dwie sroki za ogon
Mieć węża w kieszeni
Francuski piesek
Mieć muchy w nosie
Podłożyć komuś świnię
Jedna jaskółka nie czyni wiosny
Zachowywać się jak słoń w składzie porcelany
Zapuszczać żurawia
Znać się na czymś jak kura na pieprzu
Mieć kiełbie we łbie
3. B
4.
Milczeć jak grób
Chudy jak szczapa
Głuchy jak pień
Prosty jak drut (świeca)
Leżeć jak kłoda
Czysty jak łza
Tani jak barszcz
Płakać jak bóbr
Walczyć jak lew
5.
Być w siódmym niebie
Ni w pięć, ni w dziewięć
Dziesiąta woda po kisielu
Wtrącić swoje trzy grosze ...