Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Kowalska
Data publikacji
2008-10-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
93

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praktyczne działania zmierzające do walki z próchnicą u dzieci.
 Pobierz (doc, 73,5 KB)

Podgląd treści


DZIAŁ I Wiem wszystko o zębach:

1. Budowa zęba.
Zadania:
• Budzenie zainteresowania budową własnego organizmu.
• Poznanie podstawowych pojęć dotyczących jamy ustnej i uzębienia.

|Cele szczegółowe |Działania edukacyjne |Przewidywane osiągnięcia |
| | | |
|Uświadomienie dzieciom jaką rolę pełnią zęby|„Jak masz na imię?”- zapoznanie dzieci z nazwami oraz rolą jaką pełnią poszczególne grupy |zna nazwy i przeznaczenie poszczególnych grup zębów, |
|i jakie mają znaczenie dla prawidłowego |zębów- wykorzystanie dużego eksponatu sztucznej szczęki, nadawanie własnych humorystycznych |rozumie konieczność dokładnego gryzienia i żucia pokarmów, |
|funkcjonowania naszego organizmu. |imion zębom. |wie jak zbudowany jest ząb, |
| |„Pan Ząbek”- zapoznanie z budową zęba na podstawie ilustracji. |odzwierciedla zdobyte wiadomości w pracy plastycznej,|
| |„Mam piękny uśmiech”- malowanie własnego portretu. | |
| |„Zębowa rodzinka”- zabawa ilustrująca treść piosenki. |wie, że układ zębów to cecha indywidualna każdego człowieka, |
| |„Odcisk zębów”- wykonanie odcisków w żółtym serze, porównywanie - próby wnioskowania. | |
| |„Album pięknych uśmiechów”- zespołowa praca plastyczna z możliwością ciągłego wzbogacania, |potrafi uczyć się przez zabawę, |
| |wykorzystanie zgromadzonej makulatury. |ilustruje ruchem treść piosenki, |
| |„A gdyby kury miały zęby...?”- inscenizacja teatralna fragmentu bajki. |przelicza swoje zęby „do ilu potrafi”, |
| |„Lepimy ząb”- praca przestrzenna z masy solnej. |uczestniczy w inscenizacji bajki, |
| |„Wszystkich zębów mam...”- przeliczanie zębów, zabawa z lusterkiem. |wypowiada się na określony temat, |
| |„Zęby potrzebne są...”, „Siekacze to...” wykorzystanie techniki niedokończonych zdań. |rozumie, że brak zębów utrudnia spożywanie pokarmów. |
| |„Czy bez zębów można jeść?”- eksperyment polegający na próbie spożycia kanapki wargami, bez | |
| |użycia zębów. | |

2. Próchnica i przyczyny jej powstawania.

Zadania:
• Dostarczanie wiedzy na temat próchnicy i przyczyn jej powstawania.
• Nabywanie umiejętności obserwowania własnego organizmu i wyciągania właściwych wniosków.

|Cele szczegółowe |Działania edukacyjne |. Przewidywane osiągnięcia |
| | | |
|Uświadomienie dzieciom jakim zagrożeniem dla|„Co to jest próchnica i dlaczego powstaje?”- rozmowa w formie dialogu z pacynką|wie jak rozwija się próchnica, |
|ich organizmu jest próchnica |„Mądrą Sową”. |rozpoznaje objawy choroby, |
| |„Chore zęby”- oglądanie ilustracji i zdjęć przedstawiających zęby zaatakowane przez próchnicę. |zna przyczyny powstawania próchnicy, |
| |„Mali naukowcy”- przeprowadzenie eksperymentu z mlecznym zębem- |wie, że chore zęby to złe samopoczucie i nieestetyczny |
| |umieszczenie go w szklance z coca –colą, obserwowanie zmian jakie powstaną, próby wnioskowania.|wygląd, |
| |„Gdy bolał mnie ząb...”-wykorzystanie techniki niedokończonych zdań. |potrafi sformułować pytanie, |
| |„Gdyby moje zęby mogły mówić”- spacer w wyobraźni do jamy ustnej, próba samooceny- czy dbam o |potrafi dokonać oceny swojego postępowania, |
| |swoje zęby. |wie, że cukier negatywnie wpływa na zęby, |
| |„Cukier - wróg naszych zębów”- wprowadzenie zasady mycia zębów po zjedzeniu słodyczy w |rozumie konieczność mycia zębów po zjedzeniu słodyczy, |
| |przedszkolu i w domu. |rozumie potrzebę ...