Dodaj publikację
Autor
Anna Budzińska
Data publikacji
2008-10-13
Średnia ocena
4,00
Pobrań
276

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Okazuje się, że to nasze podświadome oczekiwania i chęć zaspokojenia naszych potrzeb często determinują cechy osobowości naszych pociech...
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Komentarze

agak, 2010-11-14

Szkoda, że nie ma podanej literatury do tego zagadnienia.

Podgląd treści


mgr Anna Budzińska, referat na temat:

Kolejność urodzenia dziecka a jego cechy osobowe.

W trakcie naszego życia pełnimy wiele funkcji, wchodzimy w różne role. Rozwijamy się zawodowo, podnosimy nasze kwalifikacje. W pogoni za zdobyczami materialnymi często zapominamy , że jedną z naszych najważniejszych ról, jeśli nie najważniejszą, jest rodzicielstwo. Spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność za wychowanie młodego pokolenia. Przecież to rodzice wychowują i pomagają się ukształtować tym, którzy w przyszłości będą tworzyć społeczeństwo. I co tu dostrzegamy? Do spełnienia tak ważnej roli nikt nas nie przygotowuje! Nikt nie zmusza nas do szkoleń, kursów.
Większość osób pewnie się w tym momencie obruszy: Jak to, przecież każdy wie jak wychować swoje dziecko?! Mam nadzieję, że tak jest. Ale wiem też, że często błądzimy po omacku, szukamy rozwiązań, pytamy dlaczego? Dlatego ważne jest, aby każdy z nas starał się ciągle szkolić i podnosić swoje kwalifikacje w najważniejszej roli świata–roli RODZICA.

Dzisiaj chcę Państwu ukazać pewną ciekawą zależność między kolejnością urodzenia dziecka a jego cechami. Okazuje się, że to nasze podświadome oczekiwania i chęć zaspokojenia naszych potrzeb często determinują cechy osobowości naszych pociech. I tak wg Bacha funkcjonowanie rodziny opiera się na wypełnieniu czterech potrzeb. Pierwsze dziecko realizuje potrzebę produktywności i osiągnięć, drugie dziecko – potrzebę zaspokojenia emocjonalnego, trzecie – potrzebę związku i relacji, a czwarte – potrzebę jedności.(piąte dziecko jak pierwsze, itd.). Jeśli dziecko umiera, razem z nim „umiera” zaspokajana potrzeba. A oto jakie cechy osobowe posiada dziecko w zależności od kolejności urodzenia.

Pierwsze dziecko – jest nośnikiem świadomych i jawnie wyrażanych oczekiwań rodziny: rodzice mówią o oczekiwaniach, a dziecko identyfikuje się z nimi. Reaguje głównie na ojca jako kierownika produktywności. Zwykle podejmuje decyzje i wartości takie jak ojciec lub zupełnie przeciwne. Najpierw jest faworyzowane(jest samo),a gdy pojawia się rodzeństwo, czuje się odtrącone. Jest ukierunkowane na potrzeby innych ludzi, ma wysoką społeczną świadomość. Jest odpowiedzialne. W kontaktach z rodzeństwem ma skłonność do dominacji, a czasem agresji. Dobrze radzi sobie z sytuacjami sprecyzowanymi, jasnymi. Poszukuje szczegółów dla wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Woli zajmować się wiedzą, niż bytem. Jest „królikiem doświadczalnym” dla młodych rodziców.
Pierwsze dzieci mają kłopoty z rozwinięciem wysokiej samooceny. Mają skłonności do pesymizmu, niepokoju, a zwłaszcza lęku przed kompromitacją, dlatego często zajmują się nauką.

Drugie dziecko - staje się nośnikiem zaspokojenia emocjonalnego. Nieświadomie wyczuwa ukryte plany rodziny, a głównie matki. Podejmuje decyzje, wyznaje takie wartości, jakie wyznaje matka. Dziecko odpowiada na nieświadome oczekiwania i potrzeby członków rodziny tak jak na swoje( identyfikuje się z nimi ...