Dodaj publikację
Autor
Alicja Rogowska
Data publikacji
2008-10-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
163

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dotyczy programu pracy z dzieckiem leworęcznym w przedszkolu w celu osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej.
 Pobierz (doc, 90,5 KB)

Podgląd treści

PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE NR 51 W GDYNI

PROGRAM „DZIECKO LEWORĘCZNE W PRZEDSZKOLU”

OPRACOWAŁA:

ALICJA ROGOWSKA

GDYNIA 2008 ROK

Dotyczy programu pracy dziecka leworęcznym w przedszkolu w celu osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej.

Wstęp

Coraz częściej w praktyce zawodowej, jako nauczyciel wychowania przedszkolnego spotykam się z dziećmi leworęcznymi.
Zauważyłam, że konsekwencje niewłaściwego z nim postępowania zarówno w środowisku rodzinnym, jak i przedszkolnym, mogą mieć ujemny wpływ na dojrzałość szkolną, a tym samym na przypuszczalne niepowodzenia szkolne, które mogą występować m.in. na skutek nieprawidłowych nawyków ruchowych, słabej sprawności grafomotoryczne dziecka, nie wykształconej orientacji w schemacie ciała.
Niniejszy program powstał w celu zapobiegnięcia wystąpienia niepowodzeń i trudności w przyszłej nauce szkolnej poprzez stworzenie dziecku leworęcznemu możliwości maksymalnego rozwoju i zapewnienia mu odpowiednich warunków do pełnej samorealizacji.
Jednak przede wszystkim, musimy uznać leworęczność za naturalny przejaw dominacji prawej półkuli mózgu. Dziecko leworęczne nie jest gorsze; jest po prostu inne, z tą innością nie trzeba walczyć, ale akceptować.
My nauczyciele nie możemy traktować takiego wychowanka w sposób szczególny i uprzywilejowany, gdyż otoczenie dziecka leworęcznego nadmierną opieką może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych.
W okresie przedszkolnym następuje najintensywniejszy rozwój małego dziecka, dlatego też konieczna jest możliwie wczesna diagnoza: obserwacja od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu oraz ścisła współpraca ze środowiskiem rodzinnym.
W przedszkolu małe dziecko doskonali swoje umiejętności manualne, uczy się czesać, myć zęby, sznurować buty. Coraz sprawniej posługuje się kredkami, rysuje, wycina. Dzieci leworęczne powinny wykonywać wszystkie te czynności po swojemu. Zajęcia w przedszkolu nie mogą stać się walką z dzieckiem, czy raczej ze sposobem funkcjonowania jego mózgu, ale wspierać go i w pełni zaakceptować.
Proponowany przeze mnie program ma pomóc w ukierunkowaniu pracy nauczycielek pracujących z dziećmi leworęcznymi.
Mam nadzieję, że proponowany przeze mnie program będzie w przyszłości wzbogacony i uzupełniany o nowe treści i nowatorskie rozwiązania trudnych sytuacji.

I. ZAŁOŻENIA I CELE PROGRAMOWE

Przedszkole jest pierwszym stopniem edukacji małego dziecka. Obecnie dużą wagę przywiązuje się do relacji:

wychowanek – nauczyciel – rodzice

Reforma systemu oświatowego czyni współodpowiedzialnymi za proces edukacji nauczycieli, wychowanków i ich rodziców.

Podstawy programowe przedstawiają następujące założenia:

• Edukacja przedszkolna organizowana jest dla dzieci od trzeciego roku życia do momentu rozpoczęcia nauki w sześcioletniej szkole podstawowej.

• Placówki przedszkolne zapewniają dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie w warunkach akceptacji i bezpieczeństwa.

• Rodzice współuczestniczą w organizowaniu edukacji przedszkolnej.

Działanie dziecka i nauczyciela obejmują następujące obszary:

1. Poznanie siebie i otaczającego świata.
2. Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
3. Odnajdowanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej.

Cele programowe ...