Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Beata Kwiczak
naucz. SP nr 1
w Czarnkowie
Blok tematyczny – Z dziejów Polski.
Zadania edukacyjne: Podziwianie twórczości sławnego Polaka. Tworzenie zdań
złożonych. Układanie zdań o malarzach. Malowanie obrazów, „Jakie wydarzenie
przedstawiłby Matejko, gdyby zawitał do nas dziś?” Rodzaje malarstwa. Pisanie wyrazów
z h. Pojęcie wieku. Dodawanie i odejmowanie liczb typu: 230 + 320, 540 – 210. Zamiana
metrów na centymetry i odwrotnie.
Cel ogólny: Zapoznanie z sylwetką polskiego malarza historycznego – Jana Matejki.
Cele szczegółowe:
Kategoria A:
Kategoria B:
- uczeń wie, kim był Jan Matejko;
- uczeń zna elementy biografii malarza;
- uczeń zna tytuły kilku obrazów malarza.
- uczeń rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł w celu zdobycia
informacji
- uczeń rozumie znaczenie malarstwa J. Matejki jako zapisu dziejów Polski;
- uczeń rozumie pojęcie wieku.
- uczeń umie wykorzystać wiedzę z różnych źródeł;
- uczeń umie czytać tekst ze zrozumieniem;
- uczeń umie tworzyć zdania złożone;
- uczeń umie rozwiązywać quiz;
- uczeń umie układać wydarzenia w kolejności chronologicznej;
- uczeń umie współpracować w grupie.
- uczeń umie dodawać i odejmować liczby w zakresie 1000 – dokonuje zamiany
Kategoria C:
metrów na centymetry i odwrotnie.
Kategoria D:
- uczeń potrafi aktywnie uczestniczyć w odbiorze dzieł kultury narodowej (wyraża
- uczeń potrafi tworzyć pracę plastyczną na dany temat.
emocje i opinie z nimi związane);
Metody: rozmowa, objaśnienia, gry i zabawy, pokaz multimedialny, praktycznego
działania, aktywizująca „linia czasu”, „burza mózgu”
Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa jednolita, grupowa
zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: reprodukcje obrazów J. Matejki, encyklopedie, karty informacyjne,
rozsypanki: wyrazowa, zdaniowa, karton, podręcznik, karta pracy ucznia, prezentacja
multimedialna „Sławni Polacy” – (rzutnik, ekran, laptop)
Przebieg zajęć:
Edukacje
Polonistyczna
Polonistyczna
Plastyczna
Polonistyczna
Plastyczna
Polonistyczna
Plastyczna
Matematyczna
Plastyczna
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja źródeł wiedzy o Janie Matejko:
- Skąd możemy czerpać informacje na temat życia
- Gdzie możemy udać się, by zasięgnąć informacji?
i twórczości Jana Matejki?
Uczniowie na podstawie własnego doświadczenia
proponują różne źródła wiedzy. Zwracają uwagę na rolę
biblioteki szkolnej, Encyklopedię, Encyklopedię
Multimedialną, albumy, wskazują na internet,
podręcznik szkolny.
2. Prezentacja multimedialna „Sławni Polacy” -
Podziwianie twórczości sławnego Polaka.
Przypomnienie biografii malarza. Uczniowie czytają
teksty, krótkie informacje o dziełach malarza i oglądają
reprodukcje jego dzieł.
3. Praca w grupach:
układanie puzzli – obrazy J. Matejki
dobieranie reprodukcji do podpisów
wyszukanie w encyklopedii pojęć: portret, pejzaż
układanie z rozsypanek wyrazowych tytułów
obrazów
4. Zapoznanie dzieci z rezultatami pracy grupowej:
odczytanie informacji na temat rodzajów malarstwa,
przedstawienie dzieł i określenie ich przynależności do
odpowiedniej grupy, dobranie tytułów, stworzenie „linii
czasu.”
Nauczyciel przy wybranych reprodukcjach umieszcza
daty – zapoznaje dzieci z pojęciem wiek, uczniowie
próbują układać wydarzenia ...