Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
noela, 2010-10-23, ocena:
trudno to nazwać programem
PROGRAM ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
NA ROK SZKOLNY 2008\2009.
(opracowała mgr Elżbieta Cendal).
Zajęcia w świetlicy będą się odbywać raz w tygodniu, we wtorki, w godzinach od 9.40 do 11.25. W zajęciach będą uczestniczyć dziewczynki z klas: Ia i Ib.
W świetlicy będą prowadzone następujące zajęcia:
rozwijające umiejętności manualne (malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie).
rozbudzające zainteresowania czytelnicze (czytanie prasy, wierszy, konkursy).
wzbogacające posiadane wiadomości.
zaspokajanie ciekawości świata (czytanie książek, oglądanie filmów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z uczniami, gry dydaktyczne i edukacyjne).
kształtujące umiejętności: wypowiadania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, zabawy typu- „dokończ zdanie”, „nazwa na daną literę” i inne.
wzbogacające ekspresję twórczą (pisanie tekstów, prace plastyczne, zabawy tematyczne).
relaksujące (relaks przy muzyce, oglądanie filmów i przedstawień teatralnych).
Zasady stosowne w pracy świetlicowej:
akceptacja i uznanie.
elastyczność i różnorodność zajęć.
rozbudzanie aktywności twórczej dzieci.
indywidualne podejście do dzieci.
samodzielność i współodpowiedzialność dzieci za porządek w trakcie zajęć.
poszanowanie godności i indywidualności dziecka.
tworzenie bliskiego kontaktu emocjonalnego, empatii (życzliwości, zaufania i otwartości).
Formy pracy:
gry i zabawy.
czytelnictwo.
żywe słowo i teatralne formy pracy.
zajęcia plastyczne i prace ręczne.
zajęcia na świeżym powietrzu.
filmy i programy edukacyjne.
CEL OGÓLNY ZAJĘĆ:
Rozwijanie pozytywnego obrazu samego siebie, umiejętności porozumiewania się i zdolności rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji.
Cele szczegółowe:
eliminowanie braków dydaktycznych.
kształtowanie kultury osobistej.
rozwijanie zainteresowań artystycznych.
wypracowanie wartościowego modelu spędzania wolnego czasu.
Treści zajęć:
Propagowanie zdrowego stylu życia.
wyrabianie nawyku dbałości o higienę osobistą.
wzbudzanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za swoje zdrowie.
uczenie właściwych proporcji między nauką a wypoczynkiem.
uczenie umiejętności organizowania wolnego czasu i kreowania własnych wzorców.
wskazywanie właściwych nawyków.
kształtowanie pozytywnych postaw wobec potrzeb osób niepełnosprawnych, chorych, starszych (tolerancja).
Braki w nauce, brak perspektyw na jutro.
wzmacnianie poczucia własnej wartości.
uświadomienie celu uczenia się.
opieranie się presji grupy.
organizowanie czasu wolnego.
poprawne zachowanie się podczas lekcji, dojazdu do szkoły, przerw, gier i zabaw, i innych sytuacji życiowych.
budowanie wzajemnego zaufania i poczucia własnej wartości.
Uzależnienia od: telewizji, papierosów, alkoholu, reklamy, zakupów.
uświadomienie uczniom szkodliwości uzależnień.
poznanie sposobów zapobiegania uzależnieniom.
Podnoszenie kultury osobistej uczniów.
pogłębianie wiedzy i bogacenie słownictwa.
eliminowanie wulgaryzmów z codziennego życia.
uczenie asertywnego zachowania.
kreowanie własnych zachowań i wzorców.
Przemocy i nietolerancji mówimy NIE!!!
rozwiązywanie konfliktów bez używania przemocy.
eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy.
rozpoznawanie i nazywanie uczuć.
komunikowanie się z innymi.