Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Komunikowanie –to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji pomiędzy jednostkami za pomocą znaków werbalnych i niewerbalnych
Komunikat – informacja przekazywana od nadawcy do odbiorcy.
Komunikacja interpersonalna – porozumiewanie się między ludźmi
Dzielimy na:
a) Komunikację werbalną,
b) Komunikację niewerbalną
Sposoby komunikacji interpersonalnej:
- mówienie,
- słuchanie,
- czytanie,
- pisanie,
- mowa niewerbalna
Mowa ludzka, w odróżnieniu od innych dźwięków jest wyuczona, powstaje w wyniku łączenia się słów w wypowiedzi zgodnie z regułami gramatycznymi. Mowa służy do przekazywania informacji. Przekazywanie informacji odbywa się przez kanały komunikacyjne:
- Komunikacja pionowa w górę, U-N ( uczeń – nauczyciel)
- Komunikacja pionowa w dół, N-U
- Komunikacja pozioma U-U, N-N
-
Mówienie obok znajomości słownika i gramatyki wymaga stosowania przyjaznych określeń, ciepłych, taktownych, grzecznych, przekonujących. Opanowanie i wykorzystywanie takich umiejętności świadczy o wykształceniu, takcie, oraz wysokiej kulturze osobistej.
Empatia- uczuciowe utożsamianie się z inną osobą, próba zrozumienia jej uczuć
Rozróżniamy 4 rodzaje wypowiedzi:
- mowa skierowana do samego siebie[ egocentryczna],
- mowa polegająca na wydawaniu poleceń i instrukcji [mogą być uprzejme, perswazyjne(wiarygodne, pewne), autorytatywne(wiarygodne, pewne),
- mowa polegająca na zadawaniu pytań ; pytania mogą być :
• otwarte (co było przyczyną wagarów u ubiegłym roku?),
• zamknięte (czy góry Sowie leżą w Sudetach?),
• osobowe ( Kasiu, gdzie spędziłaś wakacje?),
• bezosobowe (kto nie pójdzie do kina?)
- mowa zawierająca informacje, które mogą być udzielane w odpowiedzi na pytania, stanowić część wykładu, lub występować w dyskusji
cele komunikacji:
- przekazywanie informacji,
- prezentacja własnej osoby,
- rozwój własnej osoby,
- nawiązywanie kontaktów między ludzmi,
- wpływanie na postępowanie innych,
- kształtowanie przekonań i postaw,[umiejętność wpływania na innych]
- organizowanie współpracy,
- uzgadnianie transakcji,
- zapewnianie innym przyjemności
Postawy i typy zachowań sprzyjających komunikacji:
• podkreślanie wspólnoty [negocjacje, traktujemy innych jak partnerów],
• akceptacja,
• cierpliwość dla partnera,
• sympatia, empatia,
• dążność do kompromisu, otwartość,
• spontaniczność
Postawy blokujące proces komunikacji:
• podkreślanie odrębności,
• wywyższanie się,
• zniecierpliwienie, pospieszanie,
• wrogie nastawienie,
• obojętność, podejrzliwość,
• tendencja do manipulowania
Bariery w komunikacji społecznej:np. hałas, różnice językowe, kulturowe, stany emocjonalne
Badania procesów komunikacji wykazały że:
- 7% to słowa,
- 38% brzmienie głosu,
- 55% inna forma niewerbalna [ mimika gesty]
* „nie mów do innych o sobie, staraj się, aby oni mówili o sobie” –na tym polega wielka sztuka sprawiania innym przyjemności
* „największym wrogiem jasnego języka jest nieszczerość”
* „Najpierw naucz się znaczenia tego co mówisz a dopiero potem gadaj” Seneka
* „To czego brakuje mówcy w głębi serca stara się nadrobić w długości” Monteskiusz
* więcej słuchaj niż mów „ Pan Bóg dał człowiekowi jedne usta i dwoje uszu”
* Jeśli chcesz dobrze mówić naucz się dobrze słuchać”