Dodaj publikację
Autor
Krystyna Ogonek
Data publikacji
2008-11-05
Średnia ocena
3,50
Pobrań
1975

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wyrównywanie braków edukacyjnych ucznia z rozwojem umysłowym poniżej przeciętnej.
 Pobierz (doc, 55,5 KB)

Komentarze

mariolamier, 2011-03-21

analiza dobrze zrobiona,

cesar7, 2014-05-21

aaaaa

Podgląd treści


Identyfikacja problemu

Opisu i analizy dokonałam na przykładzie ucznia kl. III - Andrzeja.
Jestem wychowawczynią chłopca od września 2006 r. W klasie pierwszej zauważyłam duże trudności w czytaniu. Nie znał wszystkich drukowanych liter. Pisał mało czytelnie, nie utrzymywał się w liniaturze. Nie umiał liczyć. W związku z tym objęłam ucznia systematyczną pomocą, uczęszcza on na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.

1. Geneza i dynamika zjawiska.

W klasie pierwszej uczeń nie radził sobie z realizacją treści przewidzianej programem nauczania zintegrowanego. Po pierwszym półroczu przeprowadziłam rozmowę z mamą ucznia, która poinformowała mnie, że pierwsze kłopoty z nauką pojawiły się w przedszkolu.
Andrzej jest chłopcem chorowitym. Często zapada na zapalenie płuc. Zdarzało się, że moczył się i nie utrzymywał kału, nie tylko w nocy, ale i w ciągu dnia. Leczony przez urologa. Jeśli chodzi o rozwój mowy, pierwsze wyrazy pojawiły się w okresie drugiego roku życia, pierwsze zdania w czwartym roku życia. Matkę niepokoiło to, że dziecko późno zaczęło mówić, bardzo dziecinnie jeszcze sepleniąc. Mama nie wyraziła w przedszkolu zgody na odroczenie syna od obowiązku szkolnego, a taka była decyzja Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Miała nadzieję, że dziecko z Jej pomocą poradzi sobie w klasie pierwszej.

Starałam się dokładnie zanalizować przyczyny zaległości w wiadomościach i umiejętnościach dziecka. Są one różnorakie:
1. niewielkie zdolności dziecka,
2. znaczna wada wymowy — seplenienie,
3. trudna sytuacja rodzinna (rodzina wielodzietna, Andrzej jest siódmym dzieckiem),
4. problemy alkoholowe rodziców,
5. stopniowe nawarstwianie zaległości od przedszkola,
6. niechęć do pracy w związku z powstałymi zaległościami.

2. Znaczenie problemu.
Problem narastał przez pierwsze półrocze kl. I. Wnikliwie czytałam orzeczenie z Poradni. Wiedziałam, że Andrzej nie poradzi sobie z programem przewidzianym dla kl. I. Skontaktowałam się z matką chłopca i poinformowałam ją o skierowaniu syna na ponowne badania psychologiczno - pedagogiczne. Mama wyraziła zgodę na przeprowadzenie badań.

4. Prognoza.

Pozytywna:
przeprowadzimy badania psychologiczno - pedagogiczne w Poradni,
nastąpi integracja ucznia z klasą,
uczeń zrozumie, że w szkole może czuć się bezpiecznie, nauczyciel pomoże przezwyciężyć problemy z opanowaniem materiału,
znajdziemy mocny punkt chłopca, pójdziemy tym śladem, aby poczuł się wartościowy,
właściwe pokierowanie edukacją chłopca może sprawić, że w znacznym stopniu nadrobi zaległości.

Negatywna:
brak interwencji szkoły i nauczyciela, pozostawienie dziecka samemu sobie może doprowadzić do nieodwracalnych zaległości chłopca i regresu w jego rozwoju. To z kolei może spowodować nieprawidłowy stosunek do:
ludzi (nieufność, wrogość),
zadań (brak wytrwałości, samodzielności),
norm ( opóźnienie procesu przyswajania norm społecznych),
chłopiec (będzie zdołowny przez rówieśników).

5. Propozycja rozwiązań.

Podjęłam kolejne kroki. Andrzej uczęszcza dwa razy w ...