Dodaj publikację
Autor
Adela Pałyga
Data publikacji
2008-11-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1417

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Publikacja zawiera opis metody "tabliczki mnożenia na palcach" oraz przykłady. Za pomocą tej metody można uczyć tabliczki mnożenia dla iloczynów większych, bądź równych 36. Zastosowanie jej może okazać się dla uczniów ciekawą zabawą.
 Pobierz (docx, 22,7 KB)

Komentarze

agano1, 2013-08-31, ocena:

Świetna metoda

Podgląd treści

TABLICZKA MNOŻENIA NIECO INACZEJ

W programie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej, uczeń w toku nauki ma opanować tabliczkę mnożenia. Opisane niżej algorytmy mogą wywołać w dobie komputerów lekki uśmiech. Z własnej praktyki pedagogicznej dodam, że nauka tabliczki mnożenia m. in. Z zastosowaniem opisanej metody przynosi więcej korzyści, przy stosunkowo małej pracochłonności, niż inne dotąd stosowane metody. W naturalny sposób utrwala się prawo przemienności mnożenia, uczniowie w sposób zabawowy uczą się tego, o co nam chodzi.

Nie należy jednak traktować opisanych algorytmów jako coś uniwersalnego. Obok różnych metod nauki tabliczki mnożenia warto i o tej metodzie pamiętać. Zastosowanie jej może okazać się w niejednym zespole uczniowskim ciekawą zabawą dydaktyczną.

Opisana niżej metoda tabliczki mnożenia to: „tabliczka mnożenia na palcach”. Za pomocą tej metody można uczyć tabliczki mnożenia dla iloczynów większych, bądź równych 36. Uczniowie manipulując palcami szybko opanowują algorytm i chętnie bawią się, przekazując swoje umiejętności koleżankom i kolegom. Należy dodać, że metoda ta nie jest czasochłonna.

Opis tej metody:

Palce obu rąk numerujemy następująco:

kciuk – 6

wskazujący-7

środkowy- 8

serdeczny- 9

mały- 10

Następnym etapem jest zapisywanie i odczytywanie iloczynu dwóch liczb. Stykając palce, np. wskazujący jednej ręki z serdecznym drugiej ręki zapisujemy iloczyn 7x8 lub 8x7, w zależności którym palcem wskazaliśmy liczbę 7. Sytuację tę pokazuje rys.1

rys.1

Algorytm jest prosty. Wskazano palcami iloczyn 7x8.

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 5,

a więc odczytujemy 5x10 to liczba 50.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -2, a prawa-3. Mnożymy te liczby przez siebie: 2x3=6 i wynik ten dodajemy do 50.

Tak więc 7x8 = 50 + 6 = 56

Ten etap opanowania algorytmu nie jest trudny, ale dla uczniów ciekawy. Kilkuminutowe ćwiczenia prowadzą do szybkiego opanowania tej sztuki. Poniżej podane są zapisy niektórych iloczynów:

rys.2

Rys.2 wskazuje iloczyn 6x8

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 4,

a więc odczytujemy 4x10 to liczba 40.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-2. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x2=8 i wynik ten dodajemy do 40.

Tak więc 6x8 = 40 + 8 = 48

rys.3

Rys.3 wskazuje iloczyn 6x9

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 5,

a więc odczytujemy 5x10 to liczba 50.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-1. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x1=4 i wynik ten dodajemy do 50.

Tak więc 6x9 = 50 + 4 = 54

Opracowała: ADELA PAŁYGA