Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „ELEMENTY STATYSTYKI I EKONOMII W ŻYCIU CODZIENNYM”
SZKOŁA PODSTAWOWA W LIPINKACH ŁUŻYCKICH
1. Osoby wdrażające innowację:
mgr Agnieszka Semegin – nauczycielka matematyki i informatyki.
2. Miejsce realizacji:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Władysława Szafera w Lpinkach Łużyckich.
3. Rodzaj zajęć:
koło matematyczne.
4. Czas trwania innowacji:
rozpoczęcie: IX 2004 r.,
zakończenie: VI 2006 r.
5. Cel główny innowacji:
Kształcenie u uczniów podstawowych umiejętności z zakresu statystyki i ekonomii.
6. Cele szczegółowe:
➢ propagowanie wśród uczniów idei, że wiele zjawisk z otaczającego świata można ująć statystycznie,
➢ uświadomienie uczniom ważności przeprowadzania badań statystycznych i ich wpływu na życie codzienne,
➢ kształtowanie umiejętności przeprowadzania badań analizowania danych i wyciągania z nich wniosków,
➢ nabycie przez uczniów umiejętności zarządzania własnymi zasobami finansowymi,
➢ rozwijanie u uczniów umiejętności dostosowywania wydatków do dochodów,
➢ zapoznanie z zasadami działalności niewielkiego przedsiębiorstwa na przykładzie spółdzielni uczniowskiej Sklepik Szkolny,
➢ doskonalenie umiejętności informatycznych i matematycznych.
7. Ewaluacja innowacji odbywać się będzie poprzez:
➢ obserwację uczniów i wyników ich prac,
➢ wywiady z uczniami i rodzicami,
➢ ankietowanie uczniów.
8. Opis innowacji:
Innowacja realizowana będzie w czasie zajęć pozalekcyjnych w klasie szóstej. Wszystkie zawarte w niej zagadnienia są dostosowane do możliwości intelektualnych uczniów. Rodzice i opiekunowie prawni uczniów zostali zapoznani z treściami innowacji i wyrazili swoją akceptację. Program innowacji obejmie swoim działaniem otoczenie szkolne uczniów, a także częściowo środowisko lokalne. Przy realizacji zagadnień zakłada się stosowanie aktywizujących metod pracy, wykorzystanie technologii informacyjnej oraz współpracę z osobami ze środowiska lokalnego.
RAMOWY ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA
|Zagadnienie |Tematyka zajęć |Sposoby realizacji: |Osiągnięcia ucznia Uczeń: |
|STATYSTYKA | | |rozumie pojęcia: dane, wykres, zestawienie; |
| |Rola statystyki w |przeglądanie w Internecie danych|odczytuje dane z wykresów; |
| |życiu człowieka. |Urzędu Statystycznego; |potrafi zinterpretować dane; |
| | |wyszukiwanie w czasopismach danych| |
| | |statystycznych; | |
| | | |rozumie pojecie obszar badań; |
| |Planowanie obszaru |opracowanie szczegółowego planu badań |opracowuje plan pracy; |
| |badań. |statystycznych w minimum trzech obszarach; |definiuje wybrany obszar badań; |
| | | |określa własne priorytety; |
| | | |rozumie pojęcia: wywiad, ankieta, narzędzia |
| |Sporządzanie ankiety |opracowanie w technologii |badawcze; |
| |badawczej. |komputerowej narzędzi badawczych: kwestionariusze |wie, jakie elementy powinny zawierać |
| | |ankiety i wywiadu; |kwestionariusze ankiety i wywiadu; |
| | | |formułuje zrozumiałe pytania; |
| | | |opracowuje za pomocą edytora tekstu Word |
| | | |kwestionariusze ankiety i wywiadu; |
| | | | |
| |Zbieranie danych |rozmowa na temat kultury przeprowadzania badań |rozumie, że badania muszą być przeprowadzone |
| |statystycz-nych. |oraz rzetelności badań; |na reprezentatywnej grupie osób; |
| | |spisanie kodeksu badacza; |rozumie, ze sposób zachowania ankietera ma |
| | |zbieranie danych wśród wybranych grup badawczych; |wpływ na pozyskiwanie danych; |
| | | |przeprowadza analizę zbiorczą danych; |
| |Opracowanie danych. |przeniesienie danych na arkusze zbiorcze; |opracowuje wyniki w postaci tabel |
| | |opracowanie graficzne wyników badań ...