Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Semegin
Data publikacji
2008-11-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
168

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zajęcia dodatkowe dla uczniów klas IV-VI.
 Pobierz (doc, 66,0 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „ELEMENTY STATYSTYKI I EKONOMII W ŻYCIU CODZIENNYM”

SZKOŁA PODSTAWOWA W LIPINKACH ŁUŻYCKICH

1. Osoby wdrażające innowację:

mgr Agnieszka Semegin – nauczycielka matematyki i informatyki.

2. Miejsce realizacji:

Publiczna Szkoła Podstawowa im. prof. Władysława Szafera w Lpinkach Łużyckich.

3. Rodzaj zajęć:

koło matematyczne.

4. Czas trwania innowacji:

rozpoczęcie: IX 2004 r.,

zakończenie: VI 2006 r.

5. Cel główny innowacji:

Kształcenie u uczniów podstawowych umiejętności z zakresu statystyki i ekonomii.

6. Cele szczegółowe:

➢ propagowanie wśród uczniów idei, że wiele zjawisk z otaczającego świata można ująć statystycznie,

➢ uświadomienie uczniom ważności przeprowadzania badań statystycznych i ich wpływu na życie codzienne,

➢ kształtowanie umiejętności przeprowadzania badań analizowania danych i wyciągania z nich wniosków,

➢ nabycie przez uczniów umiejętności zarządzania własnymi zasobami finansowymi,

➢ rozwijanie u uczniów umiejętności dostosowywania wydatków do dochodów,

➢ zapoznanie z zasadami działalności niewielkiego przedsiębiorstwa na przykładzie spółdzielni uczniowskiej Sklepik Szkolny,

➢ doskonalenie umiejętności informatycznych i matematycznych.

7. Ewaluacja innowacji odbywać się będzie poprzez:

➢ obserwację uczniów i wyników ich prac,

➢ wywiady z uczniami i rodzicami,

➢ ankietowanie uczniów.

8. Opis innowacji:

Innowacja realizowana będzie w czasie zajęć pozalekcyjnych w klasie szóstej. Wszystkie zawarte w niej zagadnienia są dostosowane do możliwości intelektualnych uczniów. Rodzice i opiekunowie prawni uczniów zostali zapoznani z treściami innowacji i wyrazili swoją akceptację. Program innowacji obejmie swoim działaniem otoczenie szkolne uczniów, a także częściowo środowisko lokalne. Przy realizacji zagadnień zakłada się stosowanie aktywizujących metod pracy, wykorzystanie technologii informacyjnej oraz współpracę z osobami ze środowiska lokalnego.

RAMOWY ROZKŁAD TREŚCI NAUCZANIA

|Zagadnienie |Tematyka zajęć |Sposoby realizacji: |Osiągnięcia ucznia Uczeń: |
|STATYSTYKA | | |rozumie pojęcia: dane, wykres, zestawienie; |
| |Rola statystyki w |przeglądanie w Internecie danych|odczytuje dane z wykresów; |
| |życiu człowieka. |Urzędu Statystycznego; |potrafi zinterpretować dane; |
| | |wyszukiwanie w czasopismach danych| |
| | |statystycznych; | |
| | | |rozumie pojecie obszar badań; |
| |Planowanie obszaru |opracowanie szczegółowego planu badań |opracowuje plan pracy; |
| |badań. |statystycznych w minimum trzech obszarach; |definiuje wybrany obszar badań; |
| | | |określa własne priorytety; |
| | | |rozumie pojęcia: wywiad, ankieta, narzędzia |
| |Sporządzanie ankiety |opracowanie w technologii |badawcze; |
| |badawczej. |komputerowej narzędzi badawczych: kwestionariusze |wie, jakie elementy powinny zawierać |
| | |ankiety i wywiadu; |kwestionariusze ankiety i wywiadu; |
| | | |formułuje zrozumiałe pytania; |
| | | |opracowuje za pomocą edytora tekstu Word |
| | | |kwestionariusze ankiety i wywiadu; |
| | | | |
| |Zbieranie danych |rozmowa na temat kultury przeprowadzania badań |rozumie, że badania muszą być przeprowadzone |
| |statystycz-nych. |oraz rzetelności badań; |na reprezentatywnej grupie osób; |
| | |spisanie kodeksu badacza; |rozumie, ze sposób zachowania ankietera ma |
| | |zbieranie danych wśród wybranych grup badawczych; |wpływ na pozyskiwanie danych; |
| | | |przeprowadza analizę zbiorczą danych; |
| |Opracowanie danych. |przeniesienie danych na arkusze zbiorcze; |opracowuje wyniki w postaci tabel |
| | |opracowanie graficzne wyników badań ...