Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół nr 7 w Toruniu
Gimnazjum nr 10
Ul. Bażyńskich 30/36
[pic]
Program własny zajęć edukacyjnych
„Formy
komunikatów medialnych
w języku polskim
i niemieckim”
Agnieszka Karasiewicz
Małgorzata Piątek
Spis treści:
I. Wstęp.
II. Cele programowe.
III. Planowane osiągnięcia.
IV. Wykaz planowanych zagadnień oraz sposoby ich realizacji
V. Ewaluacja.
VI. Literatura.
I. Wstęp
Każdy uczeń boryka się z problemem poprawnego komunikowania się zarówno w języku polskim jak i obcym. Niewątpliwie przyczyną tego zjawiska jest słaby rozwój możliwości i umiejętności językowych. Próbę zmiany sytuacji podejmuje właśnie niniejszy program, który zawiera cykl zajęć omawiających różnorodne komunikaty medialne włączając uczniów do działań indywidualnych i zbiorowych.
Zadania i treści programu mają przygotować uczniów do swobodnego komunikowania się w języku polskim i niemieckim wykorzystując różne formy wypowiedzi medialnych.
Realizowany będzie na wspólnych zajęciach języka niemieckiego i lekcjach bibliotecznych w wymiarze 15 godzin lekcyjnych na przełomie trzeciego etapu edukacyjnego po 1 godzinie w miesiącu. Obejmie uczniów klasy gimnazjalnej o profilu humanistyczno - językowym, gdzie język niemiecki pełni rolę języka wiodącego.
Głównym założeniem programu jest kształtowanie wiedzy humanistycznej uczniów, umiejętności starannego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi w języku ojczystym i przełożenia tego na język niemiecki. Ideą przedsięwzięcia jest pobudzanie do twórczego i indywidualnego poszerzania wiedzy uczniów w tym zakresie.
Ważnym aspektem programu jest interdyscyplinarna współpraca nauczycieli. Zajęcia prowadzone będą przez nauczyciela języka niemieckiego i nauczyciela bibliotekarza z wykorzystaniem Szkolnego Multimedialnego Centrum Informacji (komputer, rzutnik multimedialny, skaner). Dodatkowo nauczyciele dokształcili się kończąc kursy: języka niemieckiego i obsługi komputera w celu fachowego przeprowadzenia zajęć. Nauczyciel bibliotekarz przedstawi zasady tworzenia różnych form komunikacyjnych, na bazie których powstaną wypowiedzi w języku niemieckim. Zostaną one później wykorzystane w praktyce w kontaktach międzynarodowych (np. wymiana uczniowska – Projekt Socrates Comenius).
Program „Formy komunikatów medialnych w języku polskim i niemieckim” został napisany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia, a jego realizacja pomoże szkole bezpośrednio i szerzej podjąć współpracę ze szkołami w Niemczech.
II. Cele programowe:
Cele ogólne:
• poznanie różnych form komunikatów medialnych;
• kształcenie umiejętności poprawnego porozumiewania się w języku polskim i niemieckim;
• wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z narzędzi multimedialnych;
• przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
Cele operacyjne:
• uczeń umie zredagować różne formy komunikatów medialnych tj.: e-mail, list, kartka pocztowa, wywiad, ankieta, zaproszenie, podziękowanie, życzenia, reklama, przepis, ogłoszenie, życiorys, opis, streszczenie, artykuł;
• potrafi zaprezentować ustnie i pisemnie poznane formy wypowiedzi;
• uczeń doskonali ...