Dodaj publikację
Autor
Joanna Tajchman-Waliczek
Data publikacji
2008-12-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
274

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera artykuł o wykorzystaniu metody muzykoterapii w przedszkolu. Zawiera część teoretyczną oraz przykładowe scenariusze zajęć w przedszkolu prowadzone tą metodą.
 Pobierz (doc, 122,5 KB)

Komentarze

martynka_bear, 2009-11-18

:)

Podgląd treści


MUZYKOTERAPIA W PRZEDSZKOLU

Muzykoterapia jest metodą terapeutyczną , w której muzyka stanowi swego rodzaju „lek” na wiele różnych „dolegliwości” małego człowieka.
Zajęcia z elementami muzykoterapii mają korzystny wpływ na zachowanie się dzieci nadpobudliwych, a w szczególności agresywnych.
Współczesne badania psychologów i pedagogów dowodzą, iż w środowisku przedszkolnym obserwuje się wzrastającą liczbę dzieci z zaburzeniami w rozwoju osobowości. Dzieci te mają trudności w dostosowaniu się do otoczenia , często sprawiają kłopoty wychowawcze nauczycielom i rodzicom. U wielu z nich stwierdza się nadpobudliwość psychoruchową, obniżone procesy hamowania, słabo kontrolują swoje zachowania, z trudem odróżniają to co dobre od złego.
W grupie dzieci z zaburzeniami nerwicowymi obserwuje się także dzieci z obniżoną aktywnością psychoruchową – sprawiają one wrażenie bardzo powolnych, ociężałych, biernych, niezdecydowanych i niesamodzielnych.
W istocie ich poziom umysłowy jest prawidłowy, a wolne tempo nauki wynika z przewagi procesów hamowania, które wytworzyły się jako mechanizm obronny z lęku przed porażką i niepowodzeniem.
Przyczyny reakcji nerwicowych i agresywnych mogą być różne. Powstają najczęściej wskutek niekorzystnych oddziaływań wychowawczych zarówno środowiska rodzinnego jak i wychowawczego. Wielu psychologów i pedagogów zaleca, aby w trakcie zajęć z dziećmi wprowadzać elementy muzykoterapii.
Muzykoterapia jest jedną z metod leczenia dzieci nadpobudliwych, agresywnych, zahamowanych psychoruchowo.
Zajęcia z muzykoterapii to układ zróżnicowany pod względem formy ćwiczeń ruchowych, oddechowych i wyobrażeniowych przy muzyce.
Każde z nich stymuluje do innego typu aktywności.
Zajęcia z muzykoterapii przebiegają w pięciu etapach:

➢ Odreagowania
➢ Zrytmizowania
➢ Uwrażliwienia
➢ Relaksacji
➢ Aktywizacji

FAZA ODREAGOWANIA

1. Krótkie, dość szybkie ćwiczenia ruchowe lub emisyjne w celu zmniejszenia napięcia psychofizycznego- zadania wykonywane na tle muzyki dynamicznej o wyraźnie zaznaczonym rytmie lub bez podkładu muzycznego.
2. Seria trzech oddechów- rodzaj przerywnika, wprowadzonego na różnych etapach zajęć, ma zapobiegać znudzeniu lub osłabieniu.
3. Pytanie skierowane do dzieci – Jak się czujesz?- pytanie stawiane w celu ustalenia samopoczucia dzieci lub wyzwolenia emocji.

FAZA RYTMIZACJI

1. Krótkie ćwiczenia muzyczno- ruchowe lub zadania z udziałem instrumentów perkusyjnych, poddane dyscyplinie rytmicznej- celem jest pogłębienie odreagowania oraz uporządkowania i zintegrowania grupy.
2. Seria trzech oddechów.

FAZA UWRAŻLIWIENIA

1. Realizacja głównych treści tematu z jednoczesnym włączeniem ćwiczeń z elementami psychodramy, pantomimy, ekspozycja zadań związanych z :
a. Percepcją muzyki- uwrażliwienie na nastrój, charakter muzyki, nauka rozróżniania, nazywania i wyrażania różnych stanów emocjonalnych.
b. Ekspresja- ćwiczenia muzyczno- ruchowe, opanowanie podstawowych wiadomości z zasad muzyki, rozwój zdolności muzycznych min. Nauka wyrażania różnych stanów emocjonalnych za pomocą ruchów, gestów, mimiki lub ilustracji na instrumentach perkusyjnych, głosem własnych odczuć bądź tematów …