Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
martynka_bear, 2009-11-18
:)
MUZYKOTERAPIA W PRZEDSZKOLU
Muzykoterapia jest metodą terapeutyczną , w której muzyka stanowi swego rodzaju „lek” na wiele różnych „dolegliwości” małego człowieka.
Zajęcia z elementami muzykoterapii mają korzystny wpływ na zachowanie się dzieci nadpobudliwych, a w szczególności agresywnych.
Współczesne badania psychologów i pedagogów dowodzą, iż w środowisku przedszkolnym obserwuje się wzrastającą liczbę dzieci z zaburzeniami w rozwoju osobowości. Dzieci te mają trudności w dostosowaniu się do otoczenia , często sprawiają kłopoty wychowawcze nauczycielom i rodzicom. U wielu z nich stwierdza się nadpobudliwość psychoruchową, obniżone procesy hamowania, słabo kontrolują swoje zachowania, z trudem odróżniają to co dobre od złego.
W grupie dzieci z zaburzeniami nerwicowymi obserwuje się także dzieci z obniżoną aktywnością psychoruchową – sprawiają one wrażenie bardzo powolnych, ociężałych, biernych, niezdecydowanych i niesamodzielnych.
W istocie ich poziom umysłowy jest prawidłowy, a wolne tempo nauki wynika z przewagi procesów hamowania, które wytworzyły się jako mechanizm obronny z lęku przed porażką i niepowodzeniem.
Przyczyny reakcji nerwicowych i agresywnych mogą być różne. Powstają najczęściej wskutek niekorzystnych oddziaływań wychowawczych zarówno środowiska rodzinnego jak i wychowawczego. Wielu psychologów i pedagogów zaleca, aby w trakcie zajęć z dziećmi wprowadzać elementy muzykoterapii.
Muzykoterapia jest jedną z metod leczenia dzieci nadpobudliwych, agresywnych, zahamowanych psychoruchowo.
Zajęcia z muzykoterapii to układ zróżnicowany pod względem formy ćwiczeń ruchowych, oddechowych i wyobrażeniowych przy muzyce.
Każde z nich stymuluje do innego typu aktywności.
Zajęcia z muzykoterapii przebiegają w pięciu etapach:
➢ Odreagowania
➢ Zrytmizowania
➢ Uwrażliwienia
➢ Relaksacji
➢ Aktywizacji
FAZA ODREAGOWANIA
1. Krótkie, dość szybkie ćwiczenia ruchowe lub emisyjne w celu zmniejszenia napięcia psychofizycznego- zadania wykonywane na tle muzyki dynamicznej o wyraźnie zaznaczonym rytmie lub bez podkładu muzycznego.
2. Seria trzech oddechów- rodzaj przerywnika, wprowadzonego na różnych etapach zajęć, ma zapobiegać znudzeniu lub osłabieniu.
3. Pytanie skierowane do dzieci – Jak się czujesz?- pytanie stawiane w celu ustalenia samopoczucia dzieci lub wyzwolenia emocji.
FAZA RYTMIZACJI
1. Krótkie ćwiczenia muzyczno- ruchowe lub zadania z udziałem instrumentów perkusyjnych, poddane dyscyplinie rytmicznej- celem jest pogłębienie odreagowania oraz uporządkowania i zintegrowania grupy.
2. Seria trzech oddechów.
FAZA UWRAŻLIWIENIA
1. Realizacja głównych treści tematu z jednoczesnym włączeniem ćwiczeń z elementami psychodramy, pantomimy, ekspozycja zadań związanych z :
a. Percepcją muzyki- uwrażliwienie na nastrój, charakter muzyki, nauka rozróżniania, nazywania i wyrażania różnych stanów emocjonalnych.
b. Ekspresja- ćwiczenia muzyczno- ruchowe, opanowanie podstawowych wiadomości z zasad muzyki, rozwój zdolności muzycznych min. Nauka wyrażania różnych stanów emocjonalnych za pomocą ruchów, gestów, mimiki lub ilustracji na instrumentach perkusyjnych, głosem własnych odczuć bądź tematów narzuconych przez nauczyciela.
c. Plastyka- wykonywanie prac plastycznych do wysłuchanych ...