Dodaj publikację
Autor
Robert Michniewski
Data publikacji
2008-12-18
Średnia ocena
1,00
Pobrań
279

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł opisuje zagrożenia dla zdrowia i zycia na stanowisku nauczyciela wychowania fizycznego.
 Pobierz (doc, 89,0 KB)

Podgląd treści


OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO WYKONANA METODĄ RISK SCORE,
DLA NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Człowiek w środowisku pracy może być narażony na oddziaływanie różnorodnych czynników zagrażających jego zdrowiu i życiu. Praca w warunkach ekspozycji na działanie tych zagrożeń stwarza możliwość wystąpienia niekorzystnych skutków dla zdrowia i życia pracownika, a prawdopodobieństwo i zakres ich wystąpienia określamy jako ryzyko zawodowe.
Określenie ryzyka zawodowego dla każdego stanowiska występującego w zakładzie pracy, w tym wypadku w szkole, jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z Kodeksu Pracy.
Poniżej przedstawiam ocenę ryzyka zawodowego dla nauczyciela wychowania fizycznego wykonaną metodą risk score. Metoda ta jest metoda jakościową i została opracowana w Stanach Zjednoczonych dla potrzeb marynarki wojennej. W pierwszej kolejności musimy zidentyfikować i opisać zagrożenia dla zdrowia i życia występujące na danym stanowisku. Następnie szacujemy ryzyko dla każdego zagrożenia wg wzoru. Na końcu interpretujemy wskaźnik ryzyka.
Działania te mają na celu przede wszystkim zapoznanie i uświadomienie pracodawcy i pracownikom wszystkich zagrożeń, tych bardziej i mniej prawdopodobnych, występujących na danym stanowisku. Zainteresowani dowiadują się również o źródłach zagrożenia i sposobach ochrony przed nimi.

Przedstawiona ocena dotyczy nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, lekcyjne oraz pozalekcyjne, przeprowadzane na sali gimnastycznej, boisku sportowym, basenie, wyjeżdżającego również na zawody pozaszkolne.

KARTA INFORMACJI O ZAGROŻENIACH NA
STANOWISKU PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

| | | | |
|ZAGROŻENIA |ŻRÓDŁO ZAGROŻENIA |MOŻLIWE SKUTKI ZAGROŻENIA |ŚRODKI OCHRONY PRZED ZAGROŻENIAMI|
| |(PRZYCZYNA) | | |
|Upadek na tym samym poziomie |Śliskie, mokre (basen) podłogi, nierówne |Stłuczenia, zwichnięcia, złamania |Odpowiednie obuwie, czyste, |
| |powierzchnie, potrącenie przez ucznia |kości |powierzchnie, oznakowanie różnic |
| | | |poziomów, uwaga |
|Upadek ze schodów |Śliskie schody, potrącenia przez ucznia, utrata|Stłuczenia, zwichnięcia, złamania |Odpowiednie obuwie, czyste, |
| |równowagi |kości, wstrząśnienia mózgu |nieśliskie powierzchnie, uwaga |
|Upadek na niższy poziom |Ćwiczenia gimnastyczne na drabinkach, drążku, |Stłuczenia, zwichnięcia, złamania |Utrzymanie odpowiedniej kondycji |
| |linie, skoki przez skrzynię, kozła |kości, wstrząśnienia mózgu |fizycznej, szkolenia, zachowanie |
| | | |uwagi |
|Utopienie |Opieka nad uczniami na basenie, pokaz ćwiczeń |Śmierć |Szkolenia, przestrzeganie |
| | | |przepisów, zachowanie uwagi, |
| | | |sprzęt ratunkowy, zachowanie |
| | | |sprawności fizycznej |
|Uderzenie o nieruchome przedmioty |Demonstracja ćwiczeń fizycznych, |Stłuczenia, zwichnięcia, złamania |Wzmożona uwaga, koncentracja |
| |przemieszczanie się |kości, wstrząśnienia mózgu | |
|Uderzenie, przygniecenie przez |Wyposażenie sali gimnastycznej, uczniowie |Stłuczenia, zwichnięcia, złamania |Wzmożona uwaga i koncentracja, |
|poruszające się lub spadające |wykonujący ćwiczenia, piłki, sprzęt do rzutów |kości, wstrząśnienia mózgu |przestrzeganie przepisów i zasad |
|przedmioty |la | |bhp |
|Przeciążenie układu ruchu |Asekuracja uczniów podczas wykonywania ćwiczeń,|Urazy kręgosłupa, stawów, zerwania |Utrzymanie odpowiedniej kondycji |
| |pokaz ćwiczeń , |mięśni, ścięgien |fizycznej, zachowanie uwagi i |
| |wymuszone pozycje | |koncentracji, badania |
| | | |profilaktyczne, stosowanie |
| | | |przepisów BHP |
|Hałas |Głośne zachowania młodzieży podczas lekcji i |Ubytki słuchu ...