Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kreczman
Data publikacji
2008-12-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jest informacją o zabawach jakie można wykorzystać do pracy (nauki) z dzieckiem. Może być wykorzystana do pedagogizacji rodziców.
 Pobierz (docx, 21,4 KB)

Podgląd treści

“Zabawa jest dla dziecka i praca, i mysleniem,

i twórczością, i źródłem radości’’

A.Makarenko.

Czy i w jakim stopniu zabawa może pelnic istotna role w zdobywaniu przez dziecko wiedzy?

Jaka powinna być wartosciowa zabawa?

Jak rozwijac umysl dziecka poprzez zabawe?

Dlaczego niezbędny jest udzial rodzicow w zabawie?

Swoja prace chciałabym uporządkować i postaram się odpowiedziec na powyższe pytania.

Wypoczynek i rozrywka spełniają w zyciu dziecka niezwykle wazna role:

Po pierwsze-stanowia odprężenie fizyczne,po drugie-umozliwiaja rozwoj osobowości dziecka.Rozrywka może zaspokajac zainteresowania,umożliwiając realizacje hobby.Kiedy odpowiednio zorganizujemy dziecku rozrywke przeciwdziałamy nudzie i obojętnym spedzaniu czasu wolnego

.Zarowno rodzice jak i szkola,powinni twórczo zagospodarowywac czas wolny.Zabawa powinna być zorganizowana właściwie.Wiemy,ze istnieja rodziny,gdzie dzieci wychowywane sa przez ‘’ulice’’ one z reguly poznaja zabawy niekontrolowane,często niebezpieczne,które prowadza do chuligaństwa i przestepczosci.

Często nie dostrzegamy podstawowych potrzeb psychicznych dziecka.Powinno się zadbac o to,żeby dziecięcej rozrywce towarzyszyly zawsze:radosc,zadowolenie i wiara we wlasne sily.Sukces w grze-to życiowy sukces dziecka,to bodziec,zacheta do nauki i pracy.

Często kojarzy się wszystkim takie przekonanie,ze z chwila rozpoczęcia nauki szkolnej przez dziecko zabawa oraz uczenie się przestaja ze soba współgrać.Uczenie się nie polega tylko nad siedzeniem nad zeszytem i ksiazka.

Często zapominamy ,ze skuteczniejsze od nużących ćwiczeń sa zabawowe i rozrywkowe formy uczenia się.Ale nie zawsze chcąc pomoc dziecku robimy to prawidłowo.

Aby zabawa dzieci szkolnych była w pelni wartosciowa musi być skierowana na osiagniecie określonych celow,i powinien towarzyszyc jej określony wysilek.

Dzieci uwielbiaja zabawy ruchowe.Moga wtedy wykazac się sprawnością(doskonalic ja).Udzial w zabawach ruchowych jest nieodzowny dla prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka.

Dzieci lubia tez zabawy tematyczne.Zapewne znamy zabawe w dom,szkole,sklep itp.Rozbudzaja w nich pomysłowość,fantazje,pobudzaja do twórczego dzialania i myslenia.Bezkarnie mogą naśladować dorosłych często wlasnie to ich angażując do wspolnej zabawy.

Dzieci bardzo chetnie wykonuja rozne zabawy konstrukcyjne.Ukladanie roznych elementow np.z klockow rozwija sprawność manualna,wyobraznie przestrzenna,pomyslowosc i zmysl estetyczny np.klocki(wczesniej wspomniane),puzzle,mozaiki,składanki,zabawy z koralikami itp.

Z wiekiem wzrasta u dzieci zapotrzebowanie na zabawy umysłowe,które wymagaja wysilku myślowego.Dzieci zaczynaja się pasjonowac takimi czynnościami umysłowymi jak:kombinowanie,wynajdywanie,porównywanie.A zatem:układanki,domino,lamigowki,zagadki,rebusy,szarady itp.tego im wlasnie dostarczaja.

Z chwila przekroczenia progu szkoly dzieci coraz wiecej czasu poświęcają na nauke.Czesto ciezko spędzić im wymagany czas w klasie ...