Dodaj publikację
Autor
Halina Jarosz-Łaba
Data publikacji
2009-01-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
69

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to roczny plan pracy zajęć pozalekcyjnych - szkolnego teatru historycznego. Załączony scenariusz został napisany przez członków kółka na podsumowanie zajęć. Przedstawienie odbyło się na szkolnej Gimnazjadzie.
 Pobierz (doc, 77,0 KB)

Podgląd treści

SZKOLNY TEATR HISTORYCZNY

Prowadzący: Halina Jarosz – Łaba

„Każde dziecko jest indywidualną osobą, także ze swoimi możliwościami, zdolnościami, zainteresowaniami i przeżyciami. Ta grupa uczniów, ta klasa, to nie to samo, co tamta, dzisiaj jest inne od jutra.”

CELE ZAJĘĆ:

I. Cele ogólne:

• wyposażenie uczniów w wiedzę o życiu codziennym Greków w czasach Peryklesa
• poszerzenie wiadomości dotyczących życia codziennego w okresie późnego średniowiecza i renesansu
• rozwijanie zdolności, zainteresowań, inicjatywy
• napisanie scenariusza do omawianych okresów historycznych w oparciu o zdobytą wiedzę na zajęciach
• wystawienie spektakli podczas Gimnazjady

II. Cele szczegółowe:

A. Wiadomości:

• zapoznanie uczniów z formami życia społecznego w Grecji okresu klasycznego
• poznawanie tradycji, obyczajów, zasad moralnych, religijnych, kultury społeczeństwa greckiego
• poznanie i porównanie stylów życia, obyczajowości w średniowieczu i renesansie
• przygotowanie uczniów do dostrzegania różnic w życiu codziennym w różnych epokach historycznych
• poznanie podstawowych zasad pisania scenariusza spektaklu teatralnego
• poznanie podstawowych zasad poruszania się na scenie

B. Umiejętności:

• kształtowanie i pogłębianie pamięci w zakresie informacji historycznych
• czerpanie wiedzy z różnych źródeł informacji historycznej i integrowanie jej (literatura popularnonaukowa, publicystyka historyczna, beletrystyka historyczna, programy komputerowe, nagrania magnetofonowe (muzyka grecka, średniowieczna, renesansowa)
• kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi, porównywania, sprawdzanie swojej wiedzy, osiągnięć badawczych
• kształtowanie umiejętności współpracy w grupie: współodpowiedzialności za wykonaną pracę

C. Wartości, poglądy, postawy

• rzetelny stosunek do przeszłości, poszanowanie prawdy historycznej, ostrożność w formułowaniu uogólnień
• kształtowanie postawy szacunku wobec kultury, życia codziennego starożytnych Greków, ludzi średniowiecza i renesansu
• rozbudzanie kreatywności u uczniów
• podnoszenie poziomu kulturalnego, smaku artystycznego oraz wiedzy poprzez „zabawę w teatr”
• rozwijanie zdolności, zainteresowań, inicjatywy

Tematyka zajęć dotyczy życia codziennego w starożytnej Grecji okresu klasycznego.

1. Spotkanie organizacyjne. Określenie celów i zadań kółka.
2. Perykles i jego czasy.
3. Obrzędy – uroczystości w Grecji.
• witamy wiosnę po grecku
4. Najważniejsze obrzędy greckie związane z:
• narodzinami
• małżeństwem
• śmiercią
5. Grecy przy stołach.
• potrawy bogatych
• potrawy biednych
• popularne napoje
• desery
• układamy grecki jadłospis.
6. Uczta grecka.
7. Pozycja kobiety w Grecji.
8. Stroje, fryzury, ozdoby kobiet i mężczyzn greckich.
9. Odpoczynek i rozrywki Greków:
• zabawy i zabawki dzieci i młodzieży
• czas wolny dorosłych
10. Muzyka i śpiew w życiu Greków.
11.Wróżbiarstwo w Grecji – wierzyć? Nie wierzyć?
12. Kapłani i kapłanki w Grecji.

Podsumowaniem pracy szkolnego teatru historycznego będzie przedstawienie teatralne zaprezentowane uczniom Gimnazjum Nr 1 w Przeworsku.

Przedstawienie na podstawie tego scenariusza odbyło się w ramach Przeglądu Dorobku Kulturalnego Gimnazjum NR 1 w Przeworsku w sali Miejskiego Ośrodka Kultury

SCENARIUSZ „ŻYCIE CODZIENNE STAROŻYTNYCH GREKÓW”

Narrator I

Jak już zapewne zdążyliście zauważyć ...