Dodaj publikację
Autor
Janina Góralska
Data publikacji
2009-01-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Książka jest zbiorem opracowań autorskich, dotyczących różnych aspektów pracy wychowawczej szkoły. Opracowanie jest pomocne nauczycielom różnego typu szkół, także placówek opiekuńczo – wychowawczym.
 Pobierz (doc, 24,5 KB)

Podgląd treści


Recenzja książki ”Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą”
pod redakcją Mieczysława Łobockiego
Wyd. Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej
Lublin 1998 rok

Recenzji dokonała: mgr Janina Góralska

Książka jest zbiorem opracowań autorskich, dotyczących różnych aspektów pracy wychowawczej szkoły. Opracowanie jest pomocne nauczycielom różnego typu szkół, także placówek opiekuńczo – wychowawczym.
Książka została podzielona na dwie części. Założeniem autora zbioru była idea , „iż dobrze zorganizowana praca wychowawcza jest czymś więcej niż tylko techniką czy technologią przysłowiowego urabiania człowieka”. Autorzy poszczególnych artykułów kładą duży nacisk na podmiotowość traktowania ucznia- wychowanka, dziecka. Przedkładają umiejętne porozumiewanie się ponad rutynę nauczycielską. W części tej przedstawiono również badania nad postawami nauczycieli oraz wnioski do ewentualnej realizacji.
Za najbardziej wartościowy artykuł I części książki, uważam opracowanie Wojciechowskiej - Charlak. Autorka porusza w nim potrzebę aktywizacji uczniów we wczesnej edukacji. Są to wskazówki do pracy nie tylko nauczycieli nauczania zintegrowanego ale również wskazówki dla rodziców i młodych nauczycieli.
Na uwagę każdego wychowawcy bez względu na staż pracy zasługuje artykuł Chomczyńskiej – Miliszkiewicz, która podpowiada w jaki sposób zwiększyć samoświadomość oraz jak budować poczucie własnej tożsamości u młodego człowieka.
„ Drama w procesie wychowania” czy „ Zabawa w procesie wychowania” to tytuły artykułów, które zyskają aprobatę każdego pedagoga , gdyż są poradnikiem nie tylko dla ludzi zaczynających swa pracę z dziećmi i młodzieżą. Natomiast F. Kulpiński zwraca czytelnikowi uwagę na dom rodzinny dziecka i jego związek we współdziałaniu ze szkołą.
Tak więc pierwsza część książki jest przeznaczona zarówno dla rodziców jak i nauczycieli i to nie tylko tych , którzy zaczynają swój start zawodowy.
Druga część książki zawiera artykuły poświęcone pracy z dziećmi i młodzieżą , które obarczone są różnego rodzaju dysfunkcjami. Można znaleźć poradnik do pracy z dziećmi austycznymi , niedostosowanymi społecznie, nadpobudliwymi ruchowo, chorymi na cukrzycę czy też upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim . A. Marzec – Tarasińska poświęciła swe opracowanie zagrożeniom uzależnienia od środków odurzających. Przedstawiła czynniki warunkujące ten proces, daje także wskazówki oddziaływań wychowawczych. Uważam ten artykuł za bardzo wartościowy.
Książkę można by nazwać: poradnikiem ale równie dobrze podręcznikiem, dlatego tez poleciłaby ją wszystkim osobom , których praca oparta jest na modulowaniu charakteru młodego człowieka. Powinni do niej sięgać zarówno rodzice, jak i nauczyciele – wychowawcy. Pomocna będzie również studentom kształcących się na różnych kierunkach.
Książkę czyta się dobrze , brak w niej typowo naukowego słownictwa, tak że również poradzą z nią sobie „ prości ludzie„ . Mimo iż jestem nauczycielem z 25- letnim stażem pedagogicznym i opisywane w artykułach problemy znam z autopsji, książkę czytałam chętnie, gdyż zawierała informacje , które są wciąż ...