Dodaj publikację
Autor
Janina Góralska
Data publikacji
2009-01-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja poświęcona poezji współczesnej, młodego współczesnego poety.
 Pobierz (doc, 37,0 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT LEKCJI

Język polski klasa III L.O.
Czas pracy : 45 min.

TEMAT: Przerażające piękno ludzkiej egzystencji – Tomasz Różycki „ Wieloryb”.

CELE:
Poznawczy: Zapoznanie z wierszem i sylwetka Tomasz Różyckiego
Kształcący: Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła poetyckiego,
Kształtowanie umiejętności dostrzegania funkcji środków poetyckich,
Ćwiczenie umiejętności samodzielnego formułowania pomysłów
Interpretacyjnych i opinii o utworze.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania kontekstów i nawiązań kultu-
- rowych.
Wychowawczy: Zainteresowanie poezją współczesnych twórców.

METODY I FORMY PRACY:
- praca w grupie
- elementy wykładu
- analiza i interpretacja wiersza

ŚRODKI:
- treść wiersza „Wieloryb” Tomasza Różyckiego
- informacje o poecie
- tomik poezji Różyckiego ”Kolonie”
- Słownik motywów literackich
- Słownik symboli literackich
- Słownik języka polskiego
- Tablice poglądowe na temat rodzajów literackich
- Karty pracy w grupach
- Karty pracy – model interpretacji liryki

TOK

1. Wprowadzenie
Nauczyciel przybliża główne cele lekcji , zapoznaje uczniów z planem pracy, następnie podaje temat.
2. Prowadzący prosi o przypomnienie wiadomości na temat liryki jako rodzaju literackiego
- Młodzież sięga do informacji zawartych w podręczniku oraz korzysta z tablic poglądowych dotyczących rodzajów literackich.
- Nauczyciel uzupełnia i komentuje zebrane informacje.
3. Kolejne rozważania dotyczą poezji:
- Uczniowie zastanawiają się nad jej właściwościami, snują refleksje na temat funkcji poezji we współczesnym świecie.
4. Nauczyciel przedstawia sylwetkę współczesnego poety Tomasza Różyckiego,
prezentuje tomik jego wierszy pt.” Kolonie”, a następnie wzorcowo czyta jego wiersz
pt.” Wieloryb”.
5. Po wysłuchaniu i cichym przeczytaniu utworu, młodzież dzieli się swoimi refleksjami.
Próbuje sformułować hipotezę interpretacyjną , poszukuje nadrzędnego sensu utworu.
( propozycje zapisywane są na tablicy)
6. Nauczyciel zapoznaje uczniów z modelem interpretacji liryki, rozdaje przygotowane
karty pracy. Następnie dzieli klasę na trzy zespoły i wyznacza zadania.

GRUPA I

- Określ podmiot liryczny
- Co jest przedmiotem rozważań podmiotu lirycznego?
- Spróbuj odczytać symbolikę pociągu.
- O jakiej podróży mówi podmiot liryczny?

GRUPA II
- Na jakie elementy obserwowanej rzeczywistości wskazuje podmiot liryczny?
- W jaki sposób o niej mówi?
- Jakie środki w tym celu stosuje?
- Co autor osiągnął dzięki zastosowaniu środków artystycznych?

GRUPA III
- Spróbuj wyjaśnić tytuł utworu.
- Przypomnij postać lewiatana.
- Odszukaj i zinterpretuj główny motyw ( myśl przewodnią ) utworu.
- Jaka jest puenta utworu?

7. Nauczyciel precyzuje zadania uczniów. Każda grupa przygotowuje odpowiedzi na
zagadnienia zawarte w karcie pracy. Młodzież realizuje zadania w przeciągu 10 min.
Po upływie wyznaczonego czasu , uczniowie prezentują wyniki prac wg ustalonego w karcie prac porządku. Młodzież pod okiem nauczyciela dokonuje analizy i ocenia problematykę utworu. Weryfikuje wstępne hipotezy interpretacyjne, określa nadrzędny sens utworu i ocenia hierarchię wartości poety. ( Wnioski zapisywane są na tablicy).
8. Zadanie i omówienie pracy domowej :
Sporządź notatkę z lekcji – analiza interpretacyjna ...