Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI
Język polski klasa III L.O.
Czas pracy : 45 min.
TEMAT: Przerażające piękno ludzkiej egzystencji – Tomasz Różycki „ Wieloryb”.
CELE:
Poznawczy: Zapoznanie z wierszem i sylwetka Tomasz Różyckiego
Kształcący: Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła poetyckiego,
Kształtowanie umiejętności dostrzegania funkcji środków poetyckich,
Ćwiczenie umiejętności samodzielnego formułowania pomysłów
Interpretacyjnych i opinii o utworze.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania kontekstów i nawiązań kultu-
- rowych.
Wychowawczy: Zainteresowanie poezją współczesnych twórców.
METODY I FORMY PRACY:
- praca w grupie
- elementy wykładu
- analiza i interpretacja wiersza
ŚRODKI:
- treść wiersza „Wieloryb” Tomasza Różyckiego
- informacje o poecie
- tomik poezji Różyckiego ”Kolonie”
- Słownik motywów literackich
- Słownik symboli literackich
- Słownik języka polskiego
- Tablice poglądowe na temat rodzajów literackich
- Karty pracy w grupach
- Karty pracy – model interpretacji liryki
TOK
1. Wprowadzenie
Nauczyciel przybliża główne cele lekcji , zapoznaje uczniów z planem pracy, następnie podaje temat.
2. Prowadzący prosi o przypomnienie wiadomości na temat liryki jako rodzaju literackiego
- Młodzież sięga do informacji zawartych w podręczniku oraz korzysta z tablic poglądowych dotyczących rodzajów literackich.
- Nauczyciel uzupełnia i komentuje zebrane informacje.
3. Kolejne rozważania dotyczą poezji:
- Uczniowie zastanawiają się nad jej właściwościami, snują refleksje na temat funkcji poezji we współczesnym świecie.
4. Nauczyciel przedstawia sylwetkę współczesnego poety Tomasza Różyckiego,
prezentuje tomik jego wierszy pt.” Kolonie”, a następnie wzorcowo czyta jego wiersz
pt.” Wieloryb”.
5. Po wysłuchaniu i cichym przeczytaniu utworu, młodzież dzieli się swoimi refleksjami.
Próbuje sformułować hipotezę interpretacyjną , poszukuje nadrzędnego sensu utworu.
( propozycje zapisywane są na tablicy)
6. Nauczyciel zapoznaje uczniów z modelem interpretacji liryki, rozdaje przygotowane
karty pracy. Następnie dzieli klasę na trzy zespoły i wyznacza zadania.
GRUPA I
- Określ podmiot liryczny
- Co jest przedmiotem rozważań podmiotu lirycznego?
- Spróbuj odczytać symbolikę pociągu.
- O jakiej podróży mówi podmiot liryczny?
GRUPA II
- Na jakie elementy obserwowanej rzeczywistości wskazuje podmiot liryczny?
- W jaki sposób o niej mówi?
- Jakie środki w tym celu stosuje?
- Co autor osiągnął dzięki zastosowaniu środków artystycznych?
GRUPA III
- Spróbuj wyjaśnić tytuł utworu.
- Przypomnij postać lewiatana.
- Odszukaj i zinterpretuj główny motyw ( myśl przewodnią ) utworu.
- Jaka jest puenta utworu?
7. Nauczyciel precyzuje zadania uczniów. Każda grupa przygotowuje odpowiedzi na
zagadnienia zawarte w karcie pracy. Młodzież realizuje zadania w przeciągu 10 min.
Po upływie wyznaczonego czasu , uczniowie prezentują wyniki prac wg ustalonego w karcie prac porządku. Młodzież pod okiem nauczyciela dokonuje analizy i ocenia problematykę utworu. Weryfikuje wstępne hipotezy interpretacyjne, określa nadrzędny sens utworu i ocenia hierarchię wartości poety. ( Wnioski zapisywane są na tablicy).
8. Zadanie i omówienie pracy domowej :
Sporządź notatkę z lekcji – analiza interpretacyjna ...