Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kołtun
Data publikacji
2009-01-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
121

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program kółka plastycznego dla uczniów klas I-III. Główne założenie programu to zachęcenie dziecka do spontanicznej twórczości poprzez stworzenie atmosfery swobody i niezależności, pobudzanie do samodzielnej realizacji własnych pomysłów i zamierzeń oraz zapewnienie odpowiednich warunków, jak np. ciekawe techniki plastyczne i różnorodne materiały.
 Pobierz (doc, 81,0 KB)

Podgląd treści

Program
kółka plastycznego
dla uczniów klas I-III
Zespołu Szkół
Szkoły Podstawowej
im. H. Sienkiewicza
w Kamienicy Polskiej.

Opracowanie:
Katarzyna Kołtun
n-l kształcenia zintegrowanego.

Wstęp
Główną istotą zajęć plastycznych jest stymulowanie procesów wyobraźni, twórczego myślenia i działania plastycznego oraz kształtowanie postawy twórczej percepcji i ekspresji artystycznej.
Ekspresja plastyczna dziecka to wyrażanie wewnętrznych przeżyć, myśli i uczuć językiem plastyki. Percepcja i ekspresja plastyczna dziecka są ze sobą ściśle związane. Rozwój tych procesów prowadzi do ukształtowania postawy twórczej i coraz to nowego tworzenia.
Dzieci ,,tworzą’’ sztukę dla samego faktu zdobywania doświadczenia, badania i eksperymentowania. Podczas tego procesu odkrywają nowe tajemnice i odczuwają radość. Czasem proces tworzenia będzie jedynie odczuwaniem śliskiej farby na palcach, innym razem będzie obserwowaniem cudownego mieszania się kolorów na kartce papieru czy też zadziwieniem, kiedy przypadkowe krople farby układają się w realistyczny obrazek. Sztuka może być również sposobem na rozładowanie emocji, gdy dziecko, zamiast kolegi uderzy kulkę plasteliny.
Program kółka plastycznego, który napisałam, realizowany jest wśród uczniów klas I-III szkoły podstawowej w ramach zajęć pozalekcyjnych. Dostosowany jest do dzieci w wieku 7-10 lat do ich możliwości i umiejętności. Zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, w plenerze, podczas wycieczek do muzeum i na wystawach plastycznych.

Ogólne założenia programu:

Główne założenie programu to zachęcenie dziecka do spontanicznej twórczości poprzez stworzenie atmosfery swobody i niezależności, pobudzanie do samodzielnej realizacji własnych pomysłów i zamierzeń oraz zapewnienie odpowiednich warunków, jak np. ciekawe techniki plastyczne i różnorodne materiały.

Cele edukacyjne programu:

- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych;
- stymulowanie procesów wyobraźni i samodzielnego, twórczego
myślenia;
- kształcenie wrażliwości estetycznej, aktywności intelektualnej
oraz samodzielności;
- wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej
pracy i ekonomicznego wykorzystywania materiałów;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- kształcenie umiejętności posługiwania się środkami
plastycznymi dla wyrażania własnych przeżyć, przedstawiania
określonych treści;
- rozwijanie zainteresowań historią sztuki, m.in. – malarstwem,
rzeźbą, architekturą;
- zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz umiejętnie
ich łączenie w swoich pracach;
- uczestniczenie w konkursach plastycznych organizowanych
przez samorząd szkolny, drużynę zuchową, bibliotekę szkolną;
- przygotowanie do uczestnictwa w kulturze.

Cele operacyjne:

Uczeń:
- zauważa piękno otaczającego świata;
- nie boi się eksperymentować;
- wyraża swoje myśli i przeżycia za pomocą barwy,
kształtu;
- potrafi wykorzystać materiały i środki malarskie
w ciekawy sposób;
- potrafi zinterpretować swoje dzieło plastyczne;
- umie wyrazić opinię na temat innych prac plastycznych;
- zna podstawowe pojęcia związane ze sztuką;
- posługuje się wieloma nowymi technikami plastycznymi;
- umie współdziałać w zespole;

Wykorzystane techniki plastyczne:

Dla uatrakcyjnienia zajęć zaproponowałam dzieciom cały szereg rozmaitych technik plastycznych. Wybrałam je biorąc pod uwagę ich dostępność, walory kształcące oraz umiejętności ...