Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Aneta Bednarek
Konspekt lekcji języka polskiego
w klasie I gimnazjum
1. Temat lekcji: Zapraszamy na Wigilię... Ebenezera Scrooge’a.
2. Cele lekcji – po zakończeniu zajęć lekcyjnych uczeń powinien:
znać:
- etymologię i znaczenie słowa „wigilia”;
- treść fragmentu powieści K. Dickensa „Opowieść wigilijna”;
- zasady pisania zaproszenia;
- tradycje wigilijne;
umieć:
- rozwiązać krzyżówkę świąteczną;
- współpracować z innymi;
- barwnie opowiadać na temat zwyczajów bożonarodzeniowych;
- dokonać oceny zachowania E. Scrooge’a;
- aktywnie słuchać;
- planować i organizować własną pracę;
- wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę;
- budować tekst zgodny z intencją i okolicznością (zaproszenie na Wigilię);
- samodzielnie korzystać ze słownika ortograficznego;
- być obiektywnym;
- przekonująco argumentować, uzasadniając swoją ocenę;
- dbać o kulturę słowa;
- uogólniać;
rozumieć:
- potrzebę właściwego doboru słownictwa w zależności od tego, do kogo kierowany jest tekst;
- i doceniać możliwości innych osób;
- potrzebę kształcenia wrażliwości moralnej.
3. Metoda pracy:
poszukująca, rozwijająca logiczne myślenie, eksponująca działania uczniów, twórcza.
4. Czas trwania zajęć:
jedna godzina lekcyjna.
5. Forma:
indywidualna, całościowa.
6. Pomoce i środki dydaktyczne:
krzyżówka, mała choinka, ponumerowane papierowe bombki (pozwalające rozwiązać cząstkowe hasła krzyżówki), mazak, książka (K. Dickens, Opowieść wigilijna, Wyd. „Zielona Sowa”, Kraków 2000, s. 4-5), słownik ortograficzny, kartki z bloku rysunkowego, nożyczki, klej, pocztówki z motywami świątecznymi, kredki, kolorowe pisaki.
7. Literatura pomocnicza nauczyciela:
metodyczna:
- Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.
merytoryczna:
- Wiśniewska G., Uczyć polskiego, bawiąc i wychowując. Propozycja metodyczna dla szkoły podstawowej i gimnazjum, Wyd. ZNP, Kielce 1999.
z zakresu psychologii:
- Elkonin D.B., Psychologia zabawy, WSiP, Warszawa 1984.
8. Organizacja czynności dydaktycznych:
A. Stworzenie sytuacji problemowej:
a) Zainteresowanie uczniów lekcją poprzez umożliwienie im rozwiązania krzyżówki świątecznej.
b) Wyjaśnienie zadania:
„Na choince (stojącej na biurku) zawieszone są ponumerowane papierowe bombki. Każda z nich na odwrocie ma zapisane pytanie związane ze świętami Bożego Narodzenia[1]. Chętne osoby sięgają po dowolne bombki, szukają odpowiedzi, a następnie wpisują odgadnięte hasło cząstkowe do diagramu zawieszonego na tablicy. Rozwiązaniem krzyżówki jest pierwsza część tematu lekcji.”
/W razie potrzeby pomagają pozostali uczniowie i nauczyciel./
c) Rozszyfrowanie hasła głównego[2].
d) Zapisanie I części tematu lekcji:
Zapraszamy na Wigilię...
e) Zapoznanie z etymologią i znaczeniem słowa „Wigilia”.
f) Swobodna rozmowa na temat tradycji związanych z Wigilią.
B. Rozwiązanie problemu:
a) Odczytanie fragmentu „Opowieści wigilijnej” od słów: „Wesołych świąt, wuju (...)” do: „(...) Niech będą pochwalone święta Bożego Narodzenia.”
b) Określenie osoby, do której w odczytanym tekście zwraca się Alfred.
c) Zastanowienie się, co może być powodem niechęci do świąt głównego bohatera utworu.
d) Próba znalezienia sposobu na ...