Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
I czesc wstepna:
Temat:Ksztalcenie sluchu - zabawy z dzwiekami.
Cele: *Ksztalcenie sluchu tonalnego,
*rozwijanie funkcji percepcyjno_motorycznych u dzieci z deficytami rozwojowymi,
*wprowadzenie atmosfery odprężenia i rozrywki,
*rozwiajnie analizy, syntezy i pamieci słuchowej,a także orientacji czasowo-przestrzennej,
*rozwijanie zapamiętywania,logicznego myslenia,
*rozwijanie sluchu niewerbalnego,
*doskonalenie sprawności słuchowej w identyfikacji dźwięków,
*stymulowanie percepcji słuchowej,
*utrwalenie szeregu szumiącego,
*stymulowanie i usprawnianie funkcji poznawczych,
*słuchowe wyodrębnianie gloski i sylab w wyrazie,
*kształcenie sluchu fonematycznego/fonemowego/w podanych opozycjach fonologicznych.
Metody: Aktywizujace.
II czesc- glowne zadania:
ZADANIE 1
<odtwarzanie dźwięków>
Nauczyciel odtwarza z kasety magnetofonowej pojedynczo rozne dzwieki. Zadaniem ucznia jest pokolorowanie tych rysunkow, których dzwieki usłyszą:
Samolot
Gdakanie kury
Tramwaj
Kapanie wody
Brzeczenie muchy
Pociag
Rzenie konia
Samochod osobowy
Pianie koguta
Wiatr
Muczenie krowy
Roj pszczol
Gwiżdżący czajnik.
ZADANIE 2
<Cwiczenia sluchu fonematycznego na podstawie obrazkow>
Uczniowie posiadaja obrazki z dwoch grup(s-sz)>Koloruja kazda grupe innym kolorem.
{Sad samolot sowa strus samochod}
{szkapasznurekszafa mysz szkola }
ZADANIE 3
<Wyszukiwanie obrazka o jak najdłuższej i najkrótszej nazwie>
Uczniowie oglądają rysunki,które przedstawiaja rozne rzeczy.
Krokodyl
but
ul
rower
kaczka
parasolka
>kolorem zoltym koloruja wyraz najkrótszy
>kolorem czarnym koloruja wyraz najdłuższy.
ZADANIE 4
<Reagowanie sygnalem na okreslona gloske.>
Nauczyciel wolno wymawia wyrazy zawierające okreslona gloske:
Uczniowie reaguja na jej dźwięk-koloruja liscie na drzewie.
Szczotka smakkolczyk wrozka paczka paczek klucz placz ogien warkocz mewa oczy nos telewizor worek.
ZADANIE 5
<Kolorowanie tej samej gloski w zakończeniach par wyrazowych.>
Sowa = krowa
Ogorek=sznurek
Plot=kot
Dom=dym
Okno=oko
ZADANIE 6
<Segregowanie obrazkow wedlug narastającej liczby sylab/rosnąco/.
Uczniowie przyklejaja obrazki wedlug ilości liter.
Ul oko wodatrawa drabina ekierka
ZADANIE 7
<Rozpoznawanie dźwięków.>
Uczniowie zamykaja oczy lub odwracaja się plecami do nauczyciela.Nauczyciel prezentuje dzwieki, a zadaniem uczniow jest wskazanie ilustracji(obrazka) z dźwiękiem,który usłyszeli.
odbijanie pilki
rozkladanie parasolki
otwieranie okna
zamykanie drzwi
szeleszczący papierek od cukierka
dzwonek
robienie zdjęć aparatem fotograficznym
przebity balon.
ZADANIE 8
<Liczenie,odgadywanie glosek w wyrazie>
Nauczyciel odczytuje glosno i wyraznie poszczególne wyrazy/wedlug uznania/z kilkusekundowymi odstępami.Zadaniem uczniow jest policzyc gloski w wyrazie i wpisac cyfre w okienko.
kot__________
lizak_________
kaczka________
czapka________
krokodyl_______
ZADANIE 9
<Uzupelnianie wyrazow sylabami>
Nauczyciel czyta glosno i wyraznie wyrazy.Zadaniem uczniow jest uzupełnienie wyrazow sylaba w nagłosie lub wyglosie.
wro_____(bel) (sy)_______gnal
ku______(ra) (Szy)______mon
ro______(wer) (rol)_______ki
pa______(pier) (pacz)______ka
Katarzyna Kreczman