Dodaj publikację
Autor
Karolina Gwiaździńska
Data publikacji
2009-01-15
Średnia ocena
2,75
Pobrań
635

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera scenariusz do lekcji z plastyki o temacie: Sztuki plastyczne - co, kiedy i jak? Podstawy systematyki klasycznej. Do scenariusza dołączona jest prezentacja.
 Pobierz (doc, 32,0 KB)

Komentarze

bmk46, 2011-01-30, ocena:

Ciekawa kompozycja lekcji jednak zamiast gotowej, pełnej notatki do wklejenia można przygotować tekst z lukami - zmusza to ucznia do myślenia, zastanawiania się a następnie należałoby odczytać prawidłowo brzmiący tekst by uczniowie mieli możliwość porównać skonfrontowali własną pracę intelektualną z prawidłowym wynikiem tejże pracy (nastąpi wówczas swoista samoocena ucznia bez stresu oceny formalnej)

brygida1961, 2011-12-16

No a dla której to klasy ?:-)

Podgląd treści


Scenariusz do zajęć z plastyki

Opracowała: mgr Karolina Gwiaździńska

Temat lekcji: Sztuki plastyczne – co, gdzie, kiedy i jak? Podstawy systematyki klasycznej.

Temat dla uczniów: Sztuki plastyczne – co, gdzie, kiedy i jak?

1. Cel główny: zapoznanie z podstawami systematyki klasycznej
2. Cele szczegółowe:
• umiejętności – uczeń:

- przyporządkuje narzędzia i przybory do odpowiednich dziedzin sztuk plastycznych,
- posegreguje „dzieła sztuki” na grupy, których wyznacznikiem będą dziedziny sztuk plastycznych

• wiadomości – uczeń:

- zna podstawy systematyki klasycznej,
- wymieni podstawowe dziedziny sztuk plastycznych,
- wyjaśni pojęcia: malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa,
- wymieni znane mu „dzieła sztuki”, które są wytworami poszczególnych dziedzin sztuk plastycznych,
- wymieni różnego rodzaju techniki, które są charakterystyczne dla odpowiedniej dziedziny sztuk plastycznych.

3. Warunki:
• miejsce: klaso – pracowania
• czas: 45 min
• materiały, narzędzia, przybory: zeszyt przedmiotowy
• środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna pt. „Dziedziny sztuk plastycznych”, rzutnik, laptop, ilustracje przedstawiające „dzieła sztuki” odpowiednia dla dziedzin sztuk plastycznych,
• forma pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana
• metoda pracy: impresyjna, pogadanka, ćwiczenia praktyczne
• technika plastyczna: brak

P R Z E B I E G

1. Czynności organizacyjno – porządkowe. (czas: 2 minuty)

• powitanie,
• zdyscyplinowanie,
• sprawdzenie obecności,
• podanie tematu

2. Część motywacyjna. (czas: 3 minuty)

ZADANIE 1: Przyporządkowanie „dzieł sztuki” do odpowiednich dziedzin sztuk plastycznych.
POLECENIE 1: Na tablicy przyczepione zostały ilustracje przedstawiające wytwory, które należy przyporządkować do odpowiednich dziedzin sztuk plastycznych – ich nazwy również znajdują się na tablicy.
OMÓWIENIE: Ochotnicy lub osoby wskazane przez nauczyciela podchodzą do tablicy i przyporządkowują wytwory sztuki do odpowiedniej dziedziny. Nie poprawiamy jeśli coś zostało źle przyporządkowane. Weryfikujemy to po dokonaniu prezentacji.

3. Część realizacyjna. (czas: 34 minuty)

ZADANIE 2: Pokaz prezentacji multimedialnej pt. „Dziedziny sztuk plastycznych”. Sprawdzanie czy ilustracje na tablicy zostały poprawnie przyporządkowane.
POLECENIE 1: Obejrzymy teraz prezentacje, która dotyczy naszego dzisiejszego tematu. Sprawdzimy, czy udało się Wam poprawnie przyporządkować ilustracje na tablicy.
ZADANIE 3 : Wklejenie do zeszytu przygotowanej notatki.
POLECENIE 2: Wklejcie do zeszytu przygotowane przeze mnie notatki. Odczytajcie je głośno.

4. Podsumowanie. (czas: 3 minuty)

1. Ile jest dziedzin sztuk plastycznych?
2. Jak nazywają się dziedziny sztuk plastycznych?
3. Jakie narzędzia potrzebne są artyście do wykonania pracy malarskiej?
4. Jakie narzędzia potrzebne są do wykonania odbitki graficznej?

Notatka przygotowana dla uczniów.

MALARSTWO – to dziedzina sztuk plastycznych posługująca się przede wszystkim barwą i linią na płaszczyźnie. Ze względu na temat malarstwo dzielimy m.in. na: religijne, historyczne, rodzajowe, batalistyczne, pejzaże. Wyróżniamy następujące techniki malarskie:
olej, akwarela, tempera, akryl, gwasz.
RYSUNEK - to dziedzina sztuk plastycznych, której podstawowym środkiem wyrazu jest kreska. Jego istotą jest ...