Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przedmiot: Język niemiecki
Podręcznik: DER, DIE, DAS NEU
Klasa: III gimnazjum
Lekcja
Temat: Czasowniki modalne w j. niemieckim – powtórzenie wiadomości.
Cele ogólne:
- poznawcze: - powtórzenie wiadomości na temat czasowników modalnych w
j. niemieckim
- odmiana czasowników modalnych i ich użycie w zdaniu
- wychowawcze: - aktywna praca na lekcji
- umiejętność współpracy w parach
|Część |Czynności uczniów | |Środki |Ocena |
|lekcji, | |Czynności nauczyciela |dydaktyczne |skuteczności |
|ogniwa | | | | |
| |docelowe |zadania | | | |
|wstępna | | |- przywitanie się z uczniami | | |
| |- powtórzenie odmiany 7 poznanych |- wskazani uczniowie odmieniają podane |- wskazuje uczniów którzy mają odmienić czasowniki | | |
| |czasowników modalnych |przez nauczyciela czasowniki | | | |
| | |- odpowiadają na pytania nauczyciela |- zadaje uczniom pytania z zastosowaniem czasowników | | |
| | | |modalnych | | |
| główna |- tworzenie zdań z zastosowaniem |- odpowiadanie na pytania nauczyciela i |- nauczyciel rozwiesza na tablicy planszę przedstawiającą |- plansza wisząca na| |
| |czasowników modalnych |opowiadanie o tygodniu Sandry |kalendarz Sandry na jeden tydzień a następnie zadaje uczniom|tablicy | |
| | |- rozwiązują ćwiczenie, które polega na |pytania co ona robi w poszczególne dni | | |
| | |połączeniu początku i końca zdania (ćw. !)|- nauczyciel rozdaje kartki z ćwiczeniami | | |
| | |- rozwiązują ćwiczenie 2 wstawiając |- kontroluje pracę uczniów i poprawność gramatyczną |- kserokopie ćwiczeń| |
| | |odpowiednią formę czasownika müssen i |rozwiązywanych zadań | | |
| | |können | | | |
| | |- uczniowie w parach pytają | | | |
| | |kolegę/koleżankę o to co lubią a czego nie|- nauczyciel wyjaśnia sposób rozwiązania ćwiczenia, a | | |
| | |lubią robić (ćw. 3) |następnie prosi kilku uczniów o jego głośne odczytanie |-kserokopie ćwiczeń | |
| |- rozwijanie umiejętności pracy w parach | |kontrolując poprawność językową | | |
| |oraz poprawnego budowania pytań i |- uczniowie rozwiązują ćwiczenie 5 | | | |
| |odpowiedzi |wpisując w każde z czterech pól po 5 |- nauczyciel wyjaśnia uczniom zadanie i kieruje ich pracą | | |
| | |czasowników lub rzeczowników, a następnie | |- tablica, kreda | |
| |- przypomnienie nazw środków żywnościowych|podchodzą do tablicy i uzupełniają puste | | | |
| |oraz niektórych czasowników |pola swoimi wyrazami | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
|końcowa |- przypomnienie nazw czynności |- uczniowie podchodzą do tablicy i wpisują|- rozwiesza na tablicy kartki z nazwami różnych miejsc |- kartki rozwieszone| |
| |wykonywanych np. w górach, nad morzem itp.|pod odpowiednim miejscem czynności które |(szkoła, hala sportowa, góry, morze, dom) |na tablicy | |
| | |można tam wykonywać | | | |
|Praca domowa |Uczniowie zrobią w domu ćwiczenie 4, które polega na przekształceniu zdań z użyciem podanego w nawiasie czasownika modalnego | | |
I Was darfst du? Was darfst du nicht? Verbinde!
im Unterricht sprechen Ich darf nicht lange telefonieren
Hausaufgaben machen schlechte Noten haben
in die Schule gehen Ich darf laute Musik hören
spät nach Hause kommen Alkohol Trinken
lange fernsehen viel Schokolade essen abschreiben Zigaretten rauchen
II Ergänze in der richtigen Form müssen – können!
a) Ich ....................... heute nicht ins Kino gehen. Ich ...................... lernen.
b) Wir ...................... früh ins Bett gehen. Wir ...................... morgen früh aufstehen ...