Dodaj publikację
Autor
Aneta Palmowska-Surma
Data publikacji
2009-01-21
Średnia ocena
3,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera przykładowy test leksykalny dla uczniów gimnazjum z zakresu "Żywienie, jedzenie, picie i reastauracja" z języka angielskiego. Test jest poprzedzony krótką dygresją na temat wagi uczenia słownictwa i konstruowania testów leksykalnych.
 Pobierz (doc, 41,5 KB)

Podgląd treści


Opracowała: mgr Aneta Palmowska-Surma
Gimnazjum nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Zgierzu

Poniżej prezentuję Państwu przykładowy test gramatyczno-leksykalny dotyczący działu „Żywienie, jedzenie, picie i reakcje rodzajowe w restauracji”. Wiemy, jak ważne jest słownictwo na zajęciach języka obcego, którego należyta znajomość jest gwarancją dalszych sukcesów w nauce. Słownictwo traktowane było w przeszłości, zgodnie z badaniami wielu naukowców, „po macoszemu”, uważano, ze najważniejsze są zagadnienia gramatyczne, a słownictwo człowiek przyswaja niejako „przy okazji”. Okazało się to jednak nieprawdą. Słownictwo w nauczaniu języka obcego odgrywa bardzo dużą rolę. Uczniowie uczący się języka obcego muszą uczyć się również leksyki języka. Muszą uczyć się znaczenia słów i ich użycia. Należy podawać uczniom nazwy rzeczy ich otaczających, ale i tłumaczyć zasady łączenia wyrazów. Naturalnie, że pewne zakresy słownictwa powinno się uczyć na niższym poziomie, a inne są odpowiednie dla ucznia na wyższym poziomie zaawansowania językowego. Niemniej jednak waga słownictwa jest ogromna, a my nauczyciele powinniśmy sobie zdawać z tego sprawę.
Uczeń znający odpowiedni zakres słownictwa tematycznego nie ma problemów z wykonywaniem typowych zadań egzaminacyjnych, w ramach których jest czytanie ze zrozumieniem. Uczeń nie ma bariery słownikowej, nie boi się styczności z dłuższym tekstem pisanym, ponieważ widząc znane mu słownictwo skupia się na wykonaniu zadania, a nie na zgadywaniu znaczenia poszczególnych wyrazów. Bariera psychologiczna znika.
Dlatego ważne jest takie formowanie testów leksykalnych, aby zawierały typy zadań zmuszające do myślenia, stosowania wybiórczości, ćwiczyły umiejętności grupowania oraz łączenia z odpowiednimi zagadnieniami gramatycznymi, które w praktyce są nieodłączne z pewnym zakresem słownictwa.

Name:
Surname:
Test
Vocabulary
Food and Drink / At the restaurant

Exercise 1.
Look at the words. Circle the “odd one out” / Spójrz na wyrazy. Zakreśl niepotrzebne słowa.

a. apples potatoes tomatoes bananas
b. water pizza orange juice milk
c. cherry cucumber apple grape
d. poultry beef lettuce pork
e. peach raspberry strawberry mushroom
f. spoon fork chair knife
g. apple pie cheesecake ice cream pasta

……../ 7 points

Exercise 2.
Complete the table with the words below. / Uzupełnij tabelę poniższymi słowami.

|Meat |Vegetables |Drinks |Fruit |Other |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |

carrots, cereals, eggs, nuts, milk, pasta, bread, crisps, peanuts, chicken, steak, cucumber, cherry

……../ 13 points

Exercise 3.
Complete the sentences / Uzupełnij zdania.

Yesterday I went to s_ _ _ - _ _ _ _ _ _ _ . I like sometimes e_ _ _ _ _ - _ _ _ . The w_ _ _ _ _ asked me to order something to eat and to drink. I wanted to eat s _ _ _ _ _ ...