Dodaj publikację
Autor
monika sądelska
Data publikacji
2009-01-27
Średnia ocena
4,50
Pobrań
244

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Proponowana przeze mnie interpretacja ma na celu ukazanie "świata w słowach i obrazach". Uczniowie z kolei prezentują ciekawe historie "zaprzyjaźniania" się z wierszem.
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści

Temat: Prawda uczuć kochanków z Werony.

Cele:
Po zajęciach uczeń powinien:

Zapamiętać: -najważniejsze fakty biograficzne z życia C.K.Norwida;
- okoliczności powstania wiersza „W Weronie”;
- nazwiska pisarzy, poetów, muzyków, malarzy nawiązujących w swej
twórczości do historii Romea i Julii

Rozumieć: - symbole i alegorie występujące w wierszu;
- ukryty sens utworu;
- znaczenie słów-kluczy;
- aluzję literacką;

umieć: - zaznaczać w tekście fragmenty odpowiadające na zadawane pytania;
- redagować krótką wypowiedź dotyczącą problematyki przeczytanego
utworu;
- dzielić tekst na części kompozycyjne:
- posługiwać się w interpretacji terminami literackimi;
- nazywać uniwersalne wartości wpisane w utwór;
- dostrzec relacje między różnymi utworami;
- redagować tekst twórczy z wykorzystaniem wierszy Norwida;
- zrekonstruować sytuację liryczną;

Metody pracy:
dzienniczek twórczy, hipoteza interpretacyjna, pogadanka.

Formy pracy:
indywidualna

Pomoce dydaktyczne:
Podręcznik, Słownik wyrazów obcych, portret C.K. Norwida, reprodukcja obrazu V.van Gogha, K. Iłłakowiczówna „Portrety imion”, Słownik symboli.

Tok lekcji:
1. nauczyciel przypomina uczniom, że temat miłości wielokrotnie pojawiał się w różnorodnych dziedzinach sztuki. Podobnie działo się z historią miłości najtragiczniejszych kochanków. Dzieło Szekspira stało się inspiracją dla poetów, malarzy, pisarzy i muzyków.
2. Krótka pogadanka o życiu i twórczości C.K. Norwida przybliża najważniejsze fakty biograficzne. Istotnym elementem tej fazy lekcji jest zwrócenie uwagi na fakt pobytu poety w Weronie, który stał się bezpośrednią przyczyną powstania utworu.
3. Nauczyciel tłumaczy pojęcie aluzji literackiej, której przykładem jest omawiany wiersz.
4. Uczniowie zapisują temat lekcji i redagują krótka notatkę. Korzystając ze Słownika wyrazów obcych, wpisują definicję nowo poznanego terminu.
5. Prezentacja dzienniczków twórczych.
2 tygodnie wcześniej uczniowie otrzymali następujące polecenie: Przeczytaj wiersz C.K. Norwida zatytułowany W Weronie, a następnie przez kolejne 4-5 dni zapisuj swoje myśli, spostrzeżenie, wrażenia, refleksje związane z utworem w specjalnie przeznaczonym do tego zeszycie.
Chętni uczniowie czytają swoje prace. Ta część lekcji wymaga szczególnej kontroli ze strony nauczyciela, bowiem niektóre dzienniczki z pewnością będą wymagały korekty
( ich treść może odbiegać od głównej myśli utworu).
6. Interpretacja utworu prowadzona metodą hipotezy interpretacyjnej.
Należy zwrócić szczególna uwagę na podział wiersza i nadać tytuły poszczególnym częściom. Istotne jest również wytłumaczenie symboli występujących w utworze, np. łagodne oko błękitu- opatrzność boża.
Plastyczna wizja wiersza przygotowana przez nauczyciela powinna pomóc w zrozumieniu utworu. Ponadto należy wykorzystać reprodukcję V. van Gocha podczas wyjaśniania symbolicznego znaczenia cyprysów.
Końcowym etapem lekcji będzie zapisanie na tablicy i w zeszytach zdań określających przesłanie wiersza, np. Prawdziwej miłości nikt i nic nie pokona, W życiu liczy się tylko miłość, Miłość wszystko zwycięży.
7. Odczytanie wiersza K. Iłłakowiczówny pt. „Julia”, który kreśli poetycki obraz ...