Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt programu prozdrowotnego
realizowanego podczas kolonii letniej
(dla uczniów SOSW nr 9 we Wrocławiu)
w ramach finansowanego przez gminę Wrocław zadania: Wyjazdowy wypoczynek dzieci i młodzieży – EKO LATO 2008.
21.06 – 04.07. 2008 r. Jarosławiec
„Żyję zdrowo”
Charakterystyka projektu:
Projekt przeznaczony jest dla uczniów SOSW nr 9 we Wrocławiu. W Ośrodku uczą się dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przesłaniem misji naszego Ośrodka jest m. in.: wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, przygotowanie do dorosłego uczestnictwa w życiu społecznym z poczuciem niezależności i sprawstwa na miarę indywidualnych możliwości każdej osoby, umożliwienie poznawania otaczającego świata, środowiska społeczno – przyrodniczego, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego. Bardzo często jest również i tak, że wyjazd na kolonię ze szkoły jest jedyną formą do spędzenia wakacji dla naszych dzieci.
Głównym założeniem tego projektu jest rozwijanie u dzieci zainteresowań prozdrowotnych, ekologicznych, czyli ułatwienie nabywania oraz poszerzania podstawowych umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo - przewidywania oraz unikania zagrożeń, radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach. Projekt służy promocji zdrowia i popularyzacji zdrowego trybu życia. Odnosi się do zdrowia jako "wartości", do której zawsze należy dążyć i o którą należy zabiegać – wartości bardzo ważnej zwłaszcza dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Wyjazd na kolonię jest doskonałym miejscem do promocji zdrowia i ekologii dla naszych uczniów.
Projekt dotyczy następujących modułów:
I. Jestem przyjacielem przyrody;
a. Las i jego mieszkańcy;
b. Znaczenie powietrza dla życia na ziemi;
c. Zagrożenia oraz ochrona przyrody i powietrza;
II. Dbam o swoje zdrowie;
a. Dbam o higienę i czystość;
b. Unikam uzależnień;
c. Aktywnie spędzam czas;
I. Jestem przyjacielem przyrody
Cel główny:
✓ Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody;
✓ Rozwijanie wrażliwości na zagrożenia środowiska;
✓ Rozwijanie postawy aktywnego uczestnictwa w szanowaniu i ochronie środowiska;
|Treści główne projektu |Przewidywane umiejętności dzieci |Przykładowe procedury osiągania celów|
| |Dziecko: | |
|Kręgi tematyczne |Treści do realizacji | | |
|1. Las i jego |Wakacyjne spacery po lesie. |zauważa zmiany zachodzące w lesie w |wycieczki; |
|Mieszkańcy |Dlaczego potrzebny jest nam las? |różnych porach roku; |obserwacje bezpośrednie; |
| |Po co las jest potrzebny zwierzętom? |potrafi wymienić korzyści, jakie daje las |pogadanki kierowane; |
| |Poznajemy leśne ssaki (sarna, lis); |dla człowieka (oczyszcza powietrze, |zabawy orientacyjno – ruchowe; |
| |Poznajemy leśne ptaki (dzięcioł); |dostarcza owoców, chroni glebę); |oglądanie atlasów przyrodniczych; |
| |Jak wygląda mech? |potrafi wymienić korzyści, jakie daje las |układanki, rozsypanki; |
| |Szukamy w lesie paproci; |dla zwierzętom (schronienie); |konkursy; |
| |Drzewa iglaste w lesie (sosna, świerk); |zna, opisuje, nazywa zwierzynę leśna; | |
| |Drzewa liściaste w lesie (dąb, brzoza); |zna, nazywa, opisuje rośliny leśne; | |
| | |odróżnia drzewa ...