Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
skier64, 2009-05-27
Sprawdzian zawiera błędy rzeczowe dot. rozróżniania gatunków i rodz. literackich.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI KLASA II GIMNAZJUM
.............................................................................numer w dzienniku.........................
GRUPA II
1. Uzupełnij luki w podanym tekście:
Powieść należy do gatunku literackiego......................................................., wydarzenia przedstawia w niej.................................................................... . Narracja może być: ........................................,................................................ . W powieści mamy określony .............................. ( informuje nas kiedy dzieje się wydarzenie) i ..............................................
( gdzie mają miejsce wydarzenia). Wyróżniamy bohaterów: ....................................................
i ..................................................., ci zaś dzielą się na................................. i ..............................
2. Wykonaj analizę budowy podanego wiersza:
Są kraje, gdzie są smaczniejsze lody
I domy większe, i samochody.
Gdzie bułki bielsze od naszej bułki,
Szkoły ładniejsze od naszej szkółki.
Są kraje większe, bogatsze kraje,
Lecz nam się w domu lepiej wydaje.
Choć mamy dla nich wiele przyjaźni,
Lecz w domu zawsze jest jakoś raźniej.
Niech więc pracują na swojej ziemi,
A my wolimy żyć ze swoimi
I sprawiedliwym dzielić się chlebem
Pod wspólnym dachem – ojczystym niebem. Antoni Słonimski
3. Uzupełnij tabelkę:
|AUTOR: |TYTUŁ: |GATUNEK LITERACKI |RODZAJ LITERACKI: |
|A. Mickiewicz | | | |
| |Romeo i Julia | | |
| | | |tren |
| | | |przypowieść |
4. Uzupełnij schemat:
...................................................... ............................................... ...........................................
komedia opowiadanie tren
tragedia powieść elegia
opowiada: pamiętnik hymn
............................................ .................................. .............................................
5. Wyjaśnij pojęcia:
dialog................................................................................................................................
wers...................................................................................................................................
liryka...................................................................................................................................
6. Dokonaj analizy fragmentu tekstu ( znaczenie przenośne)
Trudna lekcja. Nie mogłem od razu.
Lecz nauczę się...po pewnym czasie...
Proszę! Zostaw mnie na drugie życie
Jak na drugi rok w tej samej klasie.
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Podaj po jednym przykładzie podanego środka stylistycznego:
porównanie.......................................................................................
przerzutnia .......................................................................................
metafora.............................................................................................
8. Co wiesz na temat:
baroku..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
współczesności.............................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
romantyzmu...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. Wyjaśnij pojęcia:
bohater pierwszoplanowy.............................................................................................................
miejsce akcji.................................................................................................................................
narracja i jej rodzaje....................................................................................................................