Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Problematyka regionalna w pracy nauczyciela polonisty
Zajęcia z języka polskiego powinne przede wszystkim wprowadzać ucznia w świat nauki, kultury, sztuki i rozbudzać w nim motywację do rozwijania swoich zainteresowań.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że nauczanie kulturowe, jest niezmiernie trudne. Wprowadzanie ucznia w świat literatury, sztuki zdecydowanie szybciej przyniesie zamierzone efekty, gdy dla dziecka wiadomości nie będą abstrakcyjne. Dlatego warto na zajęciach z języka polskiego, posłużyć się tematyką związaną z danym regionem.
Podstawa programowa z dnia 26. 02.2002 daje nam taką możliwość. Zaproponowano w niej aby nauczyciel polonista podczas pracy korzystał z lektur o tematyce regionalnej.
Poprzez takie zajęcia uczeń:
- rozwija wiedzę dotyczącą własnego regionu,
- ugruntowuje tożsamość regionalną, a dzięki niej narodową,
- wytwarza więzi ze środowiskiem lokalnym,
Podczas pracy z uczniami w szkole podstawowej można omówić treści regionalne dotyczące:
- regionalnych tradycji, zwyczajów i obyczajów np. świątecznych,
- zabytków architektury i przyrody,
- elementów historii regionu ( przedstawicieli)
- charakterystykę społeczności – pochodzenie.
Formy pracy:
- ćwiczenia w mówieniu
- list do rówieśnika
- zaproszenie wybitnej postaci regionu – pisemna forma wypowiedzi
- wycieczki
- opisy ( zabytków, krajobrazu, pomników przyrody)
- reklama regionu ( foldery)
- kroniki
Osiągnięcia uczniów:
- odnajdywanie wartości jaką stanowi wspólnota lokalna,
- prezentowanie walorów regionu,
- udział w inicjatywach kulturalnych,
- działanie na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego