Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Świtaj
Data publikacji
2009-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
174

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat przygotowany w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
 Pobierz (doc, 109,5 KB)

Podgląd treści


Opracowała
Elżbieta Świtaj
Szkoła Podstawowa w Woli Koryckiej

CO TO JEST DYSLEKSJA?
Mianem dysleksji określa się często zbiorowo wszelkie trudności związane z nauką czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Występują one pomimo posiadanej wiedzy, odpowiedniej motywacji do pracy i systematycznych ćwiczeń. W tym syndromie trudności w uczeniu się można wyróżnić następujące postaci:
DYSLEKSJA -specyficzne trudności w usprawnianiu umiejętności czytania, utrzymujące się pomimo systematycznej pracy i ćwiczeń.
DYSOROTOGRAFIA -specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, w tym także błędy ortograficzne, pomimo znajomości zasad oraz systematycznej pracy.
DYSGRAFIA -zaburzony poziom graficzny pisma(brzydkie pismo), który nie daje się usunąć tradycyjnymi metodami.
DYSKALKULIA- specyficzne trudności w uczeniu się matematyki
DYSMUZJA – specyficzne problemy w uczeniu się muzyki, np. w pisaniu nut.
Dysleksja występuje u 10-15% populacji dziecięcej, jej najcięższa postać polegająca na opóźnieniu w czytaniu o 2 lata i więcej w stosunku do wieku, inteligencji i wykształcenia, jest oceniana na 4%.
Różne przyczyny dysleksji
|Koncepcja genetyczna |
|Jednym z najstarszych poglądów na etiologię dysleksji jest koncepcja genetyczna. Koncepcja ta łączy występowanie dysleksji z dziedziczeniem tych |
|zmian w centralnym układzie nerwowym, które są przyczyną zaburzeń funkcjonalnych i podłożem trudności w czytaniu i pisaniu. ... |
|Koncepcja organiczna |
|Inni autorzy poszukiwali patogennych czynników zaistnienia dysleksji w mikrouszkodzeniach centralnego (ośrodkowego) układu nerwowego, nabytych w |
|różnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie płodowym, okołoporodowym lub w bardzo wczesnym dzieciństwie. |
| |
|Koncepcje neurofizjologiczne – dominacji mózgowej. |
|Niektórzy autorzy wiążą trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania z brakiem ukształtowania dominacji jednej lub drugiej półkuli |
|mózgowej. |
|Zaburzenia emocjonalne |
|Niektórzy badacze upatrują przyczyn dysleksji w zaburzeniach emocjonalnych. |
|Zaburzenia tempa, rytmu i dynamiki rozwoju psychoruchowego. |
|Pierwsze polskie badania koncentrowały się na poszukiwaniach przyczyn zaburzeń dyslektycznych we właściwościach rozwojowych dziecka. |

OBJAWY DYSLEKSJI

Wiek niemowlęcy i poniemowlecy

W wieku niemowlęcym i poniemowlęcym dzieci te wykazują opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym. Później niż u rówieśników pojawiają się u nich takie osiągnięcia rozwojowe jak wypowiadanie pierwszych słów, zdań prostych i złożonych. Późno zaczynają chodzić, biegać. Są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze np. myciu rąk, ubieraniu się, jedzeniu łyżką. Nie próbują same rysować.

Wiek przedszkolny (3-5 lat)
1. Mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym.
2. Mała sprawność ruchowa rąk: trudności i niechęć do samoobsługi np. zapinania guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych takich jak nawlekanie korali; źle trzyma ołówek, rysując - za mocno lub ...