Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Małgorzata Płatek
PROJEKT DYDAKTYCZNY
JEDNOSTKI METODYCZNEJ
OPTYMALIZACJA PRAC DOMOWYCH
Temat: Ile energii elektrycznej potrzeba w domu?
SPIS TREŚCI
Wstęp 2
I. Istota edukacji ogólnotechnicznej
1. Charakterystyka kształcenia technicznego w szkole ogólnokształcącej 3
2. Wypisy z podstawy programowej 5
3. Układ jednostek metodycznych w programie nauczania techniki-informatyki (tzw. mapa dydaktyczna programu) 6
4. Rozwinięcie treści jednostki metodycznej 7
II. Projekt dydaktyczny jednostki metodycznej 9
1. Charakterystyka wybranej jednostki metodycznej 9
2. Propozycje rozwiązań metodycznych jednostki tematycznej 11
Podsumowanie …………………………………………………..................................... 16
Bibliografia 16
Załączniki 16
Wstęp
Prezentowane opracowanie dydaktyczne jest przeznaczone jako narzędzie pracy dla nauczyciela techniki uczącego w klasie VI szkoły podstawowej. Praca ta dotyczy VI bloku tematycznego „Optymalizacja prac domowych” i porusza zagadnienia uświadamiające uczniom konieczność bieżącego śledzenia zmian w kosztach utrzymania domu oraz dokonywania okresowych bilansów. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważnym elementem każdego gospodarstwa domowego jest optymalizacja jego kosztów utrzymania .
Zajęcia te mają również pokazać, w jaki sposób można zmniejszyć domowe wydatki poprzez ekonomiczne gospodarowanie energią elektryczną, gazem czy wodą. W tym celu uczniowie poznają różnego rodzaju liczniki znajdujące się w naszej instalacji domowej oraz nauczą się właściwego odczytywanie i obliczania zużycia energii elektrycznej, gazu i wody. Wiedza ta pozwoli na uzyskanie nie tylko oszczędności w zasobach finansowych, lecz również oszczędności zasobów naturalnych. Podczas zajęć uczniowie powinni mieć możliwość prezentowanie własnych koncepcji i pomysłów.
Celem jednostki tematycznej jest uświadomienie uczniom konieczności oszczędzania energii elektrycznej nie tylko ze względu na korzyści finansowe. Na Ziemi zużywamy ogromne ilości energii. Często niestety wykorzystujemy ją nieracjonalnie i nie ekologicznie. Dużo energii jest marnowane. Chcąc zapewnić sobie dostateczną ilość energii w przyszłości, musimy dzisiaj bardzo rozważnie z niej korzystać. Musimy nauczyć się mądrzej, skuteczniej i efektywniej wykorzystywać energię. Być bardziej świadomymi jej użytkownikami, podejmować świadomy wysiłek w celu ograniczenia jej zużycia. Musimy sobie uświadomić, że w domu, szkole, czy innych miejscach, gdzie przebywamy, możemy zrobić wiele, aby oszczędzać energię. Każdy z nas może mieć wpływ na zmniejszenie jej zużycia.
Celem jednostki jest ukierunkowanie uczniów na zmianę złych przyzwyczajeń na nowe, racjonalne i przyjazne środowisku.
I. ISTOTA EDUKACJI OGÓLNOTECHNICZNEJ
1. Charakterystyka kształcenia technicznego w szkole ogólnokształcącej
Postęp techniczny wymaga od nas dużej wiedzy technicznej, która musi być ciągle doskonalona, ponieważ spotykamy się z coraz to nowszymi i bardziej skomplikowanymi urządzeniami.
Celem nauczania techniki w szkole podstawowej jest wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości i umiejętności praktyczne przydatne w życiu codziennym, w szkole. Powinniśmy inspirować uczniów do rozwijania własnych zainteresowań, a tym samym dalszą ich ...