Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kazdy czlowiek przechodzi przez rozne szczeble edukacji,co prowadzi do rozwoju jego wszechstronnej wiedzy o swiecie,osobowosci.Jest to wedrowka dluga, bogata w sukcesy ale i niepowodzenia.J ednak te ostatnie czekaja dopiero u progu szkoly, poniewaz okres przedszkolny chociaz bardzo wazny,to charakteryzuje sie bestroska, spokojem i zabawa. Nie ma zatem zadnej przesady w twierdzeniu ,ze nauczanie zintegrowane(początkowe),to fundament calej przyszlej edukacji młodego człowieka.
Wlasnie te pierwsze lata nauki dziecka sa podstawa jego nauczania i w znacznym stopniu przesadza o dalszych losach.
Czlowiek podejmuje wiec w wieku 7 lat role ucznia, rozpoczyna realizacje wyraznie określonych obowiązków, poddawany jest formalnej kontroli i ocenie. Wlasnie w takich warunkach dziecko nabywa usystematyzowanej wiedzy o swiecie ,uczy się podstawowych umiejętności i współpracy z innymi. Jesli wlasnie tu, w klasach początkowych wystapia jakies braki i zaniedbania ze strony szkoly, rodzicow lub środowiska pozaszkolnego, to fakt ten odbije się ujemnie w kolejnych etapach edukacji .We współczesnej szkole coraz czesciej spotykamy uczniow, którzy maja problemy i nie odnosza sukcesow w uczeniu się,mamy wówczas do czynienia z niepowodzeniami szkolnymi.
Pojecie powodzenia i niepowodzenia w nauce szkolnej możemy i powinniśmy rozpatrywac zawsze lacznie.W nauczaniu bowiem „Kiedy konczy się powodzenie, wówczas zaczyna się niepowodzenie-i odwrotnie”.
Niepowodzenie w nauce szkolnej jest jednym z glownych, jeżeli nie najważniejszym zagadnieniem dydaktyki. Stanowi one ciagle problem otwarty dla wielu badan. Tematyka ta jest szcegolnie wazna ze względu na fakt ,ze skuteczne zapobieganie niepowodzeniom szkolnym możliwe jest dzieki ustaleniu przyczyn, które wpłynęły na pojawienie się niepowodzeń szkolnych. Rozmiary tego zjawiska swiadcza o wartości szkoly, jej programow, metod nauczania a także środowiska, które oddzialuje na dziecko.
Glownym aspektem niepowodzeń szkolnych sa przyczyny tego zjawiska.Wszyscy badacze sa zgodni co do stwierdzenia,ze przed przystapieniem do szukania srodkow należy ustalic przyczyny i dopierow zależności od postawionej diagnozy można modyfikowac postepowanie nauczyciela z dziecmi.
Pedagogiem piszącym na ten temat był przede wszystkim Czwslaw Kupisiewicz,który w celu dojscia do właściwej diagnozy stosowal różnorodne metody badawcze m.in.obserwacje,testy wiadomości,yesty psychologiczne,analize dokumentow.
Samo pojecie-niepowodzenia szkolne-uzywane jest zazwyczaj w bardzo szerokim znaczeniu.
Wincenty Okon przez niepowodzenia szkolne rozumie” proces pojawiania się brakow w wymaganych przez szkole wiadomościach i umiejętnościach uczniow oraz negatywnego stosunku młodzieży wobec tych wymagan”.
Nie jesteśmy wyraznie okreslic ,w którym momencie rozpoczyna się proces niepowodzenia,ale na pewno jest on przelomowy dla zycia dziecka.
EEfektem tego procesu sa narastające braki w wiadomościach oraz zmiany w zachowaniu się dziecka.
Nieprzystosowanie ...