Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji - mgr Małgorzata Herman
Temat: Wędrujemy po ścieżkach Europy z poezją Czesława Miłosza – analizujemy wiersz „Ojciec objaśnia”.
Lekcja języka polskiego w klasie VI
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Cele główne:
Uczniowie rozpoznają cechy charakterystyczne i odkrywają sensy przenośne utworu poetyckiego.
Cele pośrednie:
Uczniowie organizują pracę własną i innych, projektują działania i przyjmują odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
Uczniowie rozpoznają cechy charakterystyczne i sens przenośny utworu poetyckiego.
Uczniowie samodzielnie pracują z mapą.
Uczniowie potrafią korzystać z dostępnych źródeł informacji i wyszukać wiadomości na temat państw europejskich.
Uczniowie dostrzegają znaczenie posiadania wiedzy na temat państw Unii Europejskiej.
Uczniowie rozumieją, że Polskę i inne kraje europejskie łączą wspólne podstawy cywilizacyjne i kulturowe.
Formy pracy: praca grupowa zróżnicowana
Metody pracy: ćwiczebna – analiza budowy utworu poetyckiego i środków artystycznych;
odkrywanie sensów przenośnych utworu poetyckiego; praca z mapą konturową Europy; korzystanie z informacji
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza Czesława Miłosza „Ojciec objaśnia”
mapa Unii Europejskiej
mapki konturowe Europy
flagi państw europejskich
karteczki z informacjami encyklopedycznymi na temat miejsc wymienionych w wierszu
kartki z poleceniami dla poszczególnych grup
materiały o państwach europejskich mających znaczący wkład w historię i kulturę Europy przygotowane przez uczniów
Etapy lekcji
Przebieg lekcji
Umiejętności ponadprzedmiotowe
Uwagi
Zaangażowanie
1. Zapoznanie uczniów z tematyką zajęć.
2. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Czesława Miłosza „Ojciec objaśnia”. Chwila zadumy i przeżywania poezji.
3. Klasa została wcześniej podzielona na grupy 4 – 5 osobowe – nastąpił wybór liderów, sekretarzy i sprawozdawców.
Liderzy otrzymują przygotowane przez nauczyciela kartki z poleceniami.
Polecenia dla grup:
Kto jest osobą mówiącą, a kto odbiorcą wypowiedzi poetyckiej w tym wierszu?
Odszukajcie porównania i epitety. Objaśnijcie ich sens.
Wyliczcie miejsca wymienione w wierszu. Wskażcie je na mapie Europy.
Określcie, dlaczego miejsca wymienione w wierszu są warte uwagi.
Odpowiedzcie w 2-3 zdaniach, dlaczego ojciec „resztę opowie innym razem”?
Komunikacja nauczyciel – uczeń
Komunikacja: nauczyciel - uczeń, uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń
Każdy uczeń organizuje pracę własną i innych, projektuje działania i przyjmuje odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
Nauczyciel stara się stworzyć w fazie wstępnej lekcji atmosferę pobudzającą do aktywnej pracy.
Nauczyciel rozdaje tekst wiersza Czesława Miłosza „Ojciec objaśnia”
Uczniowie w poleceniu 4 korzystają z przygotowanych przez nauczyciela karteczek z informacjami encyklopedycznymi na temat miejsc wymienionych w wierszu
Badanie
Uczniowie w grupach organizują pracę – każda grupa opracowuje jeden element analizy utworu poetyckiego.
Organizowanie i planowanie pracy.
Efektywne współdziałanie w zespole.
Prezentacja I
Sprawozdawcy prezentują pracę grupy.
Skuteczna komunikacja
Uczniowie z pomocą nauczyciela redagują krótką notatkę na temat wiersza, którą zapisują do ...