Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Karta pracy
Stanisław Grochowiak „Telewizor” Z telewizorem trzeba rozważnie; Wybierać to, co naprawdę uczy. Albo to, co śmieszy. Masz w sobie bowiem własny ekran: wyobraźnię, I ją to właśnie uczyń Czarodziejką zwykłych rzeczy. Dzbanek na stole, co światłami pryska, Autobus w deszczu, lśniący niby oko, Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec... To są również filmy, dziwne widowiska, Naciesz nimi oko, Innym to powiedz. Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”. Inni się zadziwią: „On chyba poeta”. A tyś po prostu fajny jest chłopaczek, Co lubi trochę mądrzej Niż inni popatrzeć. I. Analiza wiersza
1. Wiersz skierowany jest do:
telewizora
wyobraźni
twórcy filmowego
młodego widza
2. Osoba mówiąca w wierszu to ktoś, kto:
nalega i nakazuje
prosi
tłumaczy i zachęca
dziwi się
3. Z wiersza wynika, że „czarodziejką zwykłych rzeczy” może być:
dziwne widowisko
film przyrodniczy
nasza wyobraźnia
ekran telewizyjny
4. Z wiersza wynika, że „mądrzej popatrzeć” to znaczy:
oglądać dużo programów telewizyjnych
wyruszyć w fantastyczną podróż
napisać wiersz o zwykłych rzeczach
samemu dostrzec niezwykłość świata
5. Wiersz mówi, że to, co się zauważy, „mądrzej patrząc”, warto:
zapisać w pamiętniku
zapomnieć
wspominać
przekazać komuś
6. Osoba mówiąca w wierszu:
nakłania, aby godzinami oglądać telewizję
uwielbia programy przyrodnicze
proponuje, by docenić rolę telewizji w życiu człowieka
proponuje, by docenić rolę wyobraźni w kształtowaniu charakteru młodego człowieka
II. Program telewizyjny
1. Zapisz, jakie są oznakowania programów w telewizji polskiej. Obok każdego narysuj odpowiedni znaczek.
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
2. Wynotuj z programu telewizyjnego program, który chciałbyś obejrzeć. Pamiętaj, aby był przeznaczony dla Twojej grupy wiekowej. Podaj jego tytuł, dzień i godzinę emisji.
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
III. Zadanie otwarte
Napisz list skierowany do kolegi lub koleżanki, w którym przekonasz go/ją, ze nie warto i nie powinno się godzinami przesiadywać przed telewizorem. Zaproponuj inne formy spędzania wolnego czasu.
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................