Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Herman
Data publikacji
2009-02-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
315

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy dla klasy 4. Opracowanie wiersza S. Grochowiaka - Telewizor.
 Pobierz (docx, 14,9 KB)

Podgląd treści

Karta pracy

Stanisław Grochowiak „Telewizor” Z telewizorem trzeba rozważnie; Wybierać to, co naprawdę uczy. Albo to, co śmieszy. Masz w sobie bowiem własny ekran: wyobraźnię, I ją to właśnie uczyń Czarodziejką zwykłych rzeczy. Dzbanek na stole, co światłami pryska, Autobus w deszczu, lśniący niby oko, Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec... To są również filmy, dziwne widowiska, Naciesz nimi oko, Innym to powiedz. Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”. Inni się zadziwią: „On chyba poeta”. A tyś po prostu fajny jest chłopaczek, Co lubi trochę mądrzej Niż inni popatrzeć. I. Analiza wiersza

1. Wiersz skierowany jest do:

telewizora

wyobraźni

twórcy filmowego

młodego widza

2. Osoba mówiąca w wierszu to ktoś, kto:

nalega i nakazuje

prosi

tłumaczy i zachęca

dziwi się

3. Z wiersza wynika, że „czarodziejką zwykłych rzeczy” może być:

dziwne widowisko

film przyrodniczy

nasza wyobraźnia

ekran telewizyjny

4. Z wiersza wynika, że „mądrzej popatrzeć” to znaczy:

oglądać dużo programów telewizyjnych

wyruszyć w fantastyczną podróż

napisać wiersz o zwykłych rzeczach

samemu dostrzec niezwykłość świata

5. Wiersz mówi, że to, co się zauważy, „mądrzej patrząc”, warto:

zapisać w pamiętniku

zapomnieć

wspominać

przekazać komuś

6. Osoba mówiąca w wierszu:

nakłania, aby godzinami oglądać telewizję

uwielbia programy przyrodnicze

proponuje, by docenić rolę telewizji w życiu człowieka

proponuje, by docenić rolę wyobraźni w kształtowaniu charakteru młodego człowieka

II. Program telewizyjny

1. Zapisz, jakie są oznakowania programów w telewizji polskiej. Obok każdego narysuj odpowiedni znaczek.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

2. Wynotuj z programu telewizyjnego program, który chciałbyś obejrzeć. Pamiętaj, aby był przeznaczony dla Twojej grupy wiekowej. Podaj jego tytuł, dzień i godzinę emisji.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

III. Zadanie otwarte

Napisz list skierowany do kolegi lub koleżanki, w którym przekonasz go/ją, ze nie warto i nie powinno się godzinami przesiadywać przed telewizorem. Zaproponuj inne formy spędzania wolnego czasu.

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................