Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
Temat: Rozpoznajemy cechy charakterystyczne podania na podstawie „Podania o Popielu” Cecylii Niewiadomskiej.
Lekcja języka polskiego w klasie VI
Czas trwania: 45 min.
Cele
Cel główny:
Uczniowie rozpoznają cechy charakterystyczne podania
Cele pośrednie:
Uczniowie organizują pracę własną i innych, projektują działania i przyjmują odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
Uczniowie współdziałając w grupie rozpoznają cechy charakterystyczne podania
Formy pracy: praca grupowa zróżnicowana
Metody pracy: ćwiczebna – analiza tekstu podania, impresja – odbieranie wrażeń, odczuć i nastrojów wywołanych utworem literackim, tworzenie mapy mentalnej
Środki dydaktyczne:
tekst „Podania o Popielu” Cecylii Niewiadomskiej (podręcznik, s. 24)
słowniki ortograficzne
słownik wyrazów bliskoznacznych
karta oceny pracy w grupie
Ewaluacja: mapa mentalna, wyrażanie opinii o słuszności interpretacji utworu literackiego, karta oceny pracy w grupie
Etapy lekcji
Przebieg lekcji
Umiejętności ponadprzedmiotowe
Uwagi
Zaangażowanie
1. Zapoznanie uczniów z tematyką i celami lekcji.
2. Odczytanie przez wskazanych uczniów tekstu „Podania o Popielu” C. Niewiadomskiej (podręcznik, s.24)
3. Klasa została wcześniej podzielona na grupy 4 – 5 osobowe – nastąpił wybór liderów, sekretarzy i sprawozdawców.
Liderzy otrzymują przygotowane przez nauczyciela polecenia. Wcześniejszy podział na grupy pozwala nauczycielowi na zindywidualizowanie zadań.
Polecenia dla grup:
Ułóżcie pytania do kolejnych akapitów tekstu. Unikajcie pytań rozpoczynających się od „czy”.
Napiszcie plan zdarzeń.
Opowiedzcie historię Popiela z punktu widzenia jego żony.
Napiszcie akt oskarżenia przeciwko Popielowi i jego żonie.
Na podstawie tekstu wymieńcie rzeczywiste i wymyślone elementy świata przedstawionego.
Komunikacja nauczyciel – uczeń
Komunikacja: nauczyciel - uczeń, uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń
Każdy uczeń organizuje pracę własną i innych, projektuje działania i przyjmuje odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
Nauczyciel stara się stworzyć w fazie wstępnej lekcji atmosferę pobudzającą do aktywnej pracy.
Badanie
Uczniowie w grupach organizują pracę – każda grupa opracowuje jeden element analizy utworu poetyckiego.
Organizowanie i planowanie pracy.
Efektywne współdziałanie w zespole.
Prezentacja
Sprawozdawcy prezentują pracę grupy.
Skuteczna komunikacja
Refleksja
Nauczyciel dokonuje wspólnie z uczniami oceny prac grup (ocena słowna)
Uczniowie na podstawie pracy w grupach i tekstu podania, odpowiadają , czym charakteryzuje się podanie.
Ewaluacja : uczniowie otrzymują przygotowane przez nauczyciela karty z ewaluacją – oceną pracy w grupie
Zadanie domowe
Przypomnę sobie, jaka legenda lub podanie związane jest z regionem, w którym mieszkam. Nauczę się go pięknie opowiadać.
Próba samooceny i oceny pracy w grupie.
Ocenianie własnego uczenia się.
Komunikacja nauczyciel – uczeń
Samoocena i ocena pracy w grupie.
Uczniowie podczas samooceny powinni wziąć pod uwagę poprawność językową i ortograficzną tekstu, wkład pracy.
Wpis do zeszytu w postaci mapy mentalnej.
Po wypełnieniu wklejają do zeszytu