Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji - mgr Małgorzata Herman
Temat: Otrzymuję punkciki z gramatyki, ponieważ znam zdania złożone podrzędnie.
Lekcja języka polskiego w klasie VI
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Cel główny:
Uczniowie znają cechy zdania złożonego podrzędnie.
Cele pośrednie:
Uczniowie:
organizują pracę własną i innych, projektują działania i przyjmują odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
współdziałając w grupie rozpoznają cechy charakterystyczne zdań złożonych podrzędnie.
wskazują orzeczenia w zdaniach, wskazują spójniki podrzędności i zaimki względne, rozróżniają zdania składowe w zdaniu złożonym
samodzielnie budują zdania złożone podrzędnie
Formy pracy: praca grupowa jednorodna, indywidualna
Metody pracy: ćwiczebna – analiza budowy zdania podrzędnie złożonego, wskazywanie orzeczeń w zdaniach składowych, wskazywanie spójników podrzędności, budowanie zdań złożonych podrzędnie i redagowanie tekstów zawierających takie zdania
Środki dydaktyczne:
przykłady zdań podrzędnie złożonych
słowniki ortograficzne
Etapy lekcji
Przebieg lekcji
Umiejętności ponadprzedmiotowe
Uwagi
Zaangażowanie
1.Czynności organizacyjne
2. Zapoznanie uczniów z tematyką zajęć.
3.Klasa została wcześniej podzielona na grupy 4 – 5 osobowe – nastąpił wybór liderów, sekretarzy i sprawozdawców.
Liderzy otrzymują przygotowane przez nauczyciela kartki z poleceniami i przykładami.
Polecenia dla grup (załącznik)
Komunikacja nauczyciel – uczeń
Komunikacja: nauczyciel - uczeń, uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń
Każdy uczeń organizuje pracę własną i innych, projektuje działania i przyjmuje odpowiedzialność za ich przebieg oraz wyniki.
Nauczyciel stara się stworzyć w fazie wstępnej lekcji atmosferę pobudzającą do aktywnej pracy.
Badanie I
Uczniowie w grupach organizują pracę – polecenie 1 – wskazanie orzeczeń w zdaniach.
Organizowanie i planowanie pracy.
Efektywne współdziałanie w zespole.
Prezentacja I
Sprawozdawcy prezentują pracę grupy.
Skuteczna komunikacja
Nauczyciel zapisuje na tablicy spostrzeżenia uczniów – Zdanie złożone podrzędnie zawiera więcej niż jedno orzeczenie. Uczniowie notują je do zeszytu przedmiotowego.
Badanie II
Uczniowie w grupach organizują pracę – polecenie 2 – wskazanie spójników podrzędności i zaimków względnych.
Organizowanie i planowanie pracy.
Efektywne współdziałanie w zespole.
Prezentacja II
Sprawozdawcy prezentują pracę grupy.
Skuteczna komunikacja
Nauczyciel po prezentacji zwraca uwagę na zasadę interpunkcyjną związaną z budową zdania podrzędnie złożonego.
Następnie uświadamia uczniom zasadę rozróżniania zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie – Zdanie złożone podrzędnie możemy rozpoznać po tym, że możemy zapytać o zdanie podrzędne.
Uczniowie notują ją do zeszytu przedmiotowego.
Wyróżnienie zdania określanego i określającego na konkretnym przykładzie
Badanie III
Uczniowie w grupach organizują pracę – polecenie 3 – rozróżnianie zdań składowych w zdaniu złożonym podrzędnie
Organizowanie i planowanie pracy.
Efektywne współdziałanie w zespole.
Prezentacja III
Sprawozdawcy prezentują pracę grupy.
Skuteczna komunikacja
Zapisanie przykładów na tablicy i analiza poprawności wykonania zadania.
Uczniowie notują przykłady do zeszytu przedmiotowego.
Badanie III
Uczniowie indywidualnie układają zdania złożone podrzędnie związane z ich szkolnym życiem ...