Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa komunikacja werbalna przyjmująca najczęściej postać mowy.
Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań.
Zaburzenia i wady mowy w znacznym stopniu utrudniają osiągnięcie sukcesów w szkole.
Podczas pracy w przedszkolu zaobserwowałam u dzieci z wadą wymowy lękliwość i zawstydzenie. Dzieci te najczęściej nieśmiało nawiązują kontakty z rówieśnikami. Rzadko biorą udział w dyskusji ponieważ odczuwają obawę przed ustnym wystąpieniem na forum grupy.
W celu niwelowania trudności w komunikacji interpersonalnej należy dziecko poddać terapii logopedycznej. Nauczyciel z przygotowaniem logopedycznym może prowadzić terapie w sposób globalny, gdzie wykorzystane są zarówno metody logopedyczne , jak również metody pedagogiczne i metody psychologiczne. Podejście globalne zapewnia u dziecka całościowy rozwój i korektę zaburzonych funkcji.
Zdobyta wiedza logopedyczna pozwala mi wspomagać terapię logopedyczną w zajęciach z całą grupą i w pracy indywidualnej. Systematycznie prowadzę ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny (żuchwa, policzki, wargi, język, podniebienie). Ćwiczenia te mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów narządów artykulacyjnych. Są one potrzebne nie tylko dzieciom przejawiającym wady wymowy ale również dzieciom u których mowa przebiega prawidłowo. Ćwiczenia te przeprowadzam głównie w formie zabawowej lub zadaniowej.
W trakcie zabaw dydaktycznych często przeprowadzam ćwiczenia oddechowe mające na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej a także zapobieganie takim niepożądanym zjawiskom, jak arytmia oddechowa, mówienie na wydechu, kolizja między rytmem oddychania a strukturą wypowiedzi
Po wcześniejszej konsultacji z logopedą Jolantą Kotowską prowadzę indywidualne ćwiczenia utrwalające prawidłową artykulację głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie spontanicznej.
W pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo wykorzystuję autorski program logopedyczny który ma na celu stymulowanie reakcji słownych i rozwój spontanicznej aktywności słownej. Pomocne przy tym są ćwiczenia rozhamowujące mowę tj. zabawy dźwiękonaśladowcze. W sposób szczególny kładę nacisk na ułatwienie dziecku poznania siebie, utrwalenie schematu ciała istotnego do budowania własnej podmiotowości i tożsamości. Dążę do rozwijania mowy biernej.
Podczas zajęć ortofonicznych często wykorzystuję ćwiczenia fonacyjne (głosowe), które mają na celu wykształcenie u dzieci odpowiedniej wysokości i umiejętności właściwego stosowania natężenia głosu w czasie mówienia
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH WYKORZYSTYWANYCH W ZAJĘCIACH DYDAKTYCZNYCH
I ĆWICZENIA ODDECHOWE
Cele;
- wydłużenie fazy wydechowej
- zwiększenie pojemności płuc
- różnicowanie fazy wdechowej i wydechowej
- rozruszanie przepony
- zapobieganie niepożądanym zjawiskom takim jak arytmia oddechowa
- mówienie na wydechu
- dostosowanie długości wydechu do czasu trwania odpowiedzi
Przykłady ćwiczeń
- proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie że jest na łące. Podchodzi ...