Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Mielczarek
Data publikacji
2009-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
388

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyczny "Ja nie biorę" - Program jest przeznaczony do realizacji na 5 spotkaniach w klasach gimnazjalnych oraz w klasach Liceum Ogólnokształcącego.
 Pobierz (doc, 2,4 MB)

Podgląd treści


Program profilaktyki uzależnień

„ JA NIE BIORĘ”

Opracowała: Katarzyna Mielczarek

CELE EDUKACYJNE

Realizacja treści programowych powinna zapewnić osiągnięcie niżej wymienionych celów:
• Zdefiniowanie pojęć : uzależnienie fizyczne i psychiczne
• Określenie przyczyn uzależnień ( od narkotyków, alkoholu, nikotyny)
• Poznanie niszczącego wpływu używek na organizm młodego człowieka
• Zapobieganie uzależnieniom i pomoc

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

• Budowanie pozytywnego obrazu ucznia, szukanie jego dobrych stron jako wyrazu samoakceptacji i samooceny
• Umiejętność określenia hierarchii wartości i relacji wzajemnych
• Reagowanie na problemy swoje i kolegów w przypadku kontaktu z narkotykami
• Ćwiczenie asertywności w kontaktach z rówieśnikami

UWAGI

Program jest przeznaczony do realizacji na 5 spotkaniach - zajęciach pozalekcyjnych
w klasach gimnazjalnych oraz w klasach Liceum Ogólnokształcącego.
Tematy zostały opracowane w oparciu o dostępne materiały dydaktyczne
i merytoryczne pochodzące z różnych źródeł ( spis literatury na końcu programu ). Nie korzystano z opracowanych wcześniej gotowych programów profilaktycznych.
Metody jakie zostały dobrane są bardzo różnorodne. Część pracy na zajęciach ma charakter warsztatowy – pracy w grupach, ma to zmusić ucznia do dużej aktywności
i dać możliwość swobodnego wyrażenia swoich opinii. Sprawdza jednocześnie sposób komunikacji w grupie. Część zajęć to typowa praca indywidualna – dotycząca samopoznania i refleksji nad swoim własnym życiem i postępowaniem. Włączona została metoda multimedialna z zastosowaniem animacji komputerowych czy fragmentów filmów co pozwoli na lepsze opanowanie przyswajanego materiału.

Kończąc program w każdej klasie zostanie przeprowadzona ankieta sprawdzająca stopień zaangażowania uczniów na zajęciach , ocenę zajęć i potrzebę realizacji programu.

Tematy do realizacji:
TEMAT 1 i 2: Kroki prowadzące do nikąd –czyli co to jest uzależnienie

TREŚCI PROGRAMOWE:
• Przypomnienie z lekcji biologii budowy układu nerwowego
• Definicja uzależnienia fizycznego i psychicznego
• Kolejne fazy uzależnień
• Przyczyny sięgania po używki
• Substancje prowadzące do uzależnień

CELE PROGRAMU
Uczeń po zajęciach
• zdaje sobie sprawę z konsekwencji stosowania używek
• wymienia różnice między uzależnieniem fizycznym i psychicznym
• jest przekonany, że sięganie po używki nie jest rozwiązaniem problemów
• wie, że może liczyć na pomoc innych

METODY
• zastosowanie literatury w celu naprowadzenia do tematu : ( fragmenty książek: „Dzieci z Dworca ZOO” Christiane F, „Pamiętnik narkomanki” Barbary Rosiek, „Heroina” – Tomasza Piątka)
• praca w grupach – „ DYWANIK POMYSŁÓW” wspólne ustalanie definicji uzależnień, szukanie przyczyn uzależnień
• Tworzenie plakatu – fazy uzależnień
• pogadanka – jako uzupełnienie informacji

TEMAT 3: krok do przodu – czyli znam i akceptuję siebie

TREŚCI PROGRAMOWE:
• przypomnienie o przyczynach uzależnień
• jak zapobiegać uzależnieniom
• samopoznanie i samoakceptacja
• rola przyjaźni, rodziny w życiu człowieka
• mój autorytet

CELE LEKCJI
Uczeń po lekcji:
• wie, że tylko od niego zależy życie wolne od używek
• potrafi określić swoje dobre i słabe strony
• stara się budować pozytywny obraz samego ...