Dodaj publikację
Autor
Renata Włosińska
Data publikacji
2009-02-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
97

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ten jest efektem doświadczeń, jakie zdobyłam prowadząc w ramach zajęć pozalekcyjnych, szkolne koło teatralne dla uczniów klas I-III.
 Pobierz (doc, 54,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI KÓŁKA TEATRALNEGO DLA KLAS I-III PT. „W KRAINIE FANTAZJI”

OPRACOWAŁA
mgr RENATA WŁOSIŃSKA – NAUCZYCIEL KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO

WSTĘP

Program ten jest efektem doświadczeń, jakie zdobyłam prowadząc
w ramach zajęć pozalekcyjnych, szkolne koło teatralne dla uczniów klas I-III. W ciągu 4 lat swej pracy zaobserwowałam wzrastające zainteresowanie dzieci tą formą aktywności, co z kolei skłoniło mnie do refleksji nad tym zjawiskiem.
W szkolnej ofercie metod nauczania znajduje się drama, która jako metoda dydaktyczno-wychowawcza jest doskonałym przedłużeniem zabawy dziecięcej, związanej z wchodzeniem w role. W dramie jednak nie gra się kogoś, a jest się sobą, tyle że w nowych, nie zawsze doświadczanych na co dzień sytuacjach. Uczestnictwo w zajęciach szkolnego koła teatralnego stwarza dziecku okazje przebywania w świecie fikcji, wyobraźni i realizacji najśmielszych marzeń. Tam na chwilę może być kim lub czym chce: królewną, drzewem czy groźnym wilkiem.
Oprócz zabawy w teatr zajęcia zapewniają uczniom wszechstronny rozwój osobowości, aktywności i twórczości. Dzięki spotkaniom dzieci miło
i przyjemnie spędzają czas, rozwijają swoje zainteresowania. Uczą się wyrażać uczucia, ośmielają się do zabierania głosu, publicznych występów. Zajęcia umożliwiają postęp w rozwoju możliwości twórczych i odbiorczych dziecka.
Przygotowywanie programów, inscenizacji polega nie tylko na doborze literatury, głośnym czytaniu, recytacji, przydzieleniu ról ale także projektowaniu scenografii, kostiumów. Dzięki temu uczestnicy kształtują swoją wyobraźnię, sprawność manualną, pamięć, wrażliwość, aktywność, a także rozwijają zdolności plastyczne i muzyczne.
Realizacja przemyślanych zajęć, na których dominowałaby zabawa
w teatr, a jej uczestnicy staliby się aktorami, scenografami i reżyserami swego spektaklu, była główną inspiracją do stworzenia niniejszego programu.

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program koła teatralnego „W Krainie Fantazji” ma charakter:
❖ Podmiotowy – cele edukacyjne są związane z zainteresowaniami
❖ i uzdolnieniami dzieci
❖ Czynnościowy – dzieci pracując wykazują się określonymi zdolnościami, umiejętnościami, poszerzają wiedzę i doskonalą swoje umiejętności
❖ Funkcjonalny –treści są podporządkowane kształceniu umiejętności
Treści programu są ściśle powiązane z treściami programu nauczania zintegrowanego, a realizując go realizuję następujące zagadnienia:
a) różne formy ćwiczeń w czytaniu
b) recytacja
c) kształcenie umiejętności wyrażania sądu na temat danej postaci lub zdarzenia
d) plastyczne przedstawienie scen inspirowanych przez utwory literackie
e) projektowanie kukiełek, dekoracji, kostiumów, rekwizytów
f) układanie akompaniamentu do piosenek i zabaw
g) zabawy ze śpiewem
h) opanowanie układów tanecznych.
Zajęcia umożliwiają dziecku wyrażanie ekspresji:
- ruchowo – mimicznej (gest, mimika twarzy, poza ciała, ruch)
- ruchowo – muzycznej (improwizowany taniec, nadawanie ruchowi symbolicznego znaczenia)
- werbalnej (modulacja barwy, dynamika głosu, nadawanie emocjonalnego znaczenia symbolom słownym)
- słowno – muzycznej (nucenie melodii, śpiew, improwizowanie melodii, taniec)
- muzycznej (wystukiwanie rytmów, gra na instrumentach, śpiew)
- plastycznej (rysowanie, malowanie, montowanie ...