Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Niedziałkowska
Data publikacji
2009-02-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
89

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niektóre maluchy uczą się mówić szybciej, inne wolniej. Zdarza się jednak, że dziecko wzbogaca słownictwo zbyt wolno lub kłopoty z wymawianiem niektórych głosek czy z płynnym mówieniem występują u niego wtedy, gdy już nie powinny. W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc logopedy.
 Pobierz (docx, 12,0 KB)

Podgląd treści

JAK KORYGOWAĆ MOWĘ DZIECKA

Niektóre maluchy uczą się mówić szybciej, inne wolniej. Zdarza się jednak,że dziecko wzbogaca słownictwo zbyt wolno lub kłopoty z wymawianiemniektórych głosek czy z płynnym mówieniem występują u niego wtedy, gdy jużnie powinny. W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc logopedy.

Specjalista ocenia słuch dziecka, budowę narządów mowy i jeśli zaistniejetaka potrzeba zaleca właściwe ćwiczenia.Do specjalisty należy wybrać się gdy:- Dwulatek wymawia tylko trzy - cztery wyrazy. Świadczy to o opóźnieniurozwoju mowy, co często jest spowodowane złym słyszeniem. Logopeda skierujewówczas dziecko na badanie słuchu.- Do logopedy należy pójść również wtedy, gdy dziecko mówiąc "sz", "ż","cz", "dż", "s", "z", "c", "dz", wsuwa język między zęby i sepleni.- Czterolatek zmienia głoski "k" na "t" oraz "g" na "d" - jest to skutekzłego ułożenia języka: przy wypowiadaniu głosek "k i g" tył języka nie unosisię do góry. Dziecko zamiast "kogut" mówi "todut". W takiej sytuacjikonieczna jest konsultacja laryngologiczna (przyczyną małej ruchliwościjęzyka bywają powiększone migdałki).- Pięciolatek zamiast "r" mówi "j", bo mało sprawny język nie unosi się dogóry.- Sześciolatek zacina się przy mówieniu - powtarza część wyrazu(do-do-dobrze) lub robi w nich przerwy (m.....mamo).Taka niewłaściwość jestwynikiem skurczów pewnych mięśni uczestniczących w mówieniu. Logopeda możezalecić również wizytę u psychologa.PRZYKŁADY ZABAW, KTÓRE POMOGĄ MALUCHOWI NAUKĘ MÓWIENIA1. Maszerując do wystukiwanego rytmu, razem recytujcie wierszyki lubśpiewajcie.2. Ćwiczcie mówienie szeptem. "Bawcie się w głuchy telefon".3. Kreślcie w powietrzu kółka wysuniętym językiem. Na przemian kierujciejęzyk na boki, w górę i dół, liczcie językiem kolejno wszystkie ząbki.4. Bawcie się w nadmuchiwanie baloników, dmuchanie na piórko unoszące się wpowietrzu, puszczanie baniek mydlanych.5. Róbcie przed lustrem śmieszne miny - wypychajcie językiem policzki.6. Mówcie jak roboty (powoli, przeciągając samogłoski (np. daaaaaj miiilaaaalkęęę).PAMIĘTAJ szóstym roku życia dziecko powinno już mówić płynnie tak jakdorosły!OPRACOWAŁA: ELŻBIETA NIEDZIAŁKOWSKA NAUCZYCIEL KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO