Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
JAK KORYGOWAĆ MOWĘ DZIECKA
Niektóre maluchy uczą się mówić szybciej, inne wolniej. Zdarza się jednak,że dziecko wzbogaca słownictwo zbyt wolno lub kłopoty z wymawianiemniektórych głosek czy z płynnym mówieniem występują u niego wtedy, gdy jużnie powinny. W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc logopedy.
Specjalista ocenia słuch dziecka, budowę narządów mowy i jeśli zaistniejetaka potrzeba zaleca właściwe ćwiczenia.Do specjalisty należy wybrać się gdy:- Dwulatek wymawia tylko trzy - cztery wyrazy. Świadczy to o opóźnieniurozwoju mowy, co często jest spowodowane złym słyszeniem. Logopeda skierujewówczas dziecko na badanie słuchu.- Do logopedy należy pójść również wtedy, gdy dziecko mówiąc "sz", "ż","cz", "dż", "s", "z", "c", "dz", wsuwa język między zęby i sepleni.- Czterolatek zmienia głoski "k" na "t" oraz "g" na "d" - jest to skutekzłego ułożenia języka: przy wypowiadaniu głosek "k i g" tył języka nie unosisię do góry. Dziecko zamiast "kogut" mówi "todut". W takiej sytuacjikonieczna jest konsultacja laryngologiczna (przyczyną małej ruchliwościjęzyka bywają powiększone migdałki).- Pięciolatek zamiast "r" mówi "j", bo mało sprawny język nie unosi się dogóry.- Sześciolatek zacina się przy mówieniu - powtarza część wyrazu(do-do-dobrze) lub robi w nich przerwy (m.....mamo).Taka niewłaściwość jestwynikiem skurczów pewnych mięśni uczestniczących w mówieniu. Logopeda możezalecić również wizytę u psychologa.PRZYKŁADY ZABAW, KTÓRE POMOGĄ MALUCHOWI NAUKĘ MÓWIENIA1. Maszerując do wystukiwanego rytmu, razem recytujcie wierszyki lubśpiewajcie.2. Ćwiczcie mówienie szeptem. "Bawcie się w głuchy telefon".3. Kreślcie w powietrzu kółka wysuniętym językiem. Na przemian kierujciejęzyk na boki, w górę i dół, liczcie językiem kolejno wszystkie ząbki.4. Bawcie się w nadmuchiwanie baloników, dmuchanie na piórko unoszące się wpowietrzu, puszczanie baniek mydlanych.5. Róbcie przed lustrem śmieszne miny - wypychajcie językiem policzki.6. Mówcie jak roboty (powoli, przeciągając samogłoski (np. daaaaaj miiilaaaalkęęę).PAMIĘTAJ szóstym roku życia dziecko powinno już mówić płynnie tak jakdorosły!OPRACOWAŁA: ELŻBIETA NIEDZIAŁKOWSKA NAUCZYCIEL KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO